Regjeringen holder fast på flyseteavgiften

Sist endret: 27.09.2020
- Det er uholdbart at FrP og Høyre fortsatt står fast på avgiften når det er kommet frem at den vil kunne ramme et stort antall arbeidsplasser, har liten eller ingen miljøgevinst og vil ramme distriktene hardt, sier Geir Pollestad.

I dag ble det klart at Regjeringen i revidert nasjonalbudsjett holder fast på at flyseteavgiften skal innføres fra 1. juni.

- Det er uholdbart at Fremskrittspartiet og Høyre fortsatt står fast på avgiften når det er kommet frem at den vil kunne ramme et stort antall arbeidsplasser, har liten eller ingen miljøgevinst og vil ramme distriktene hardt. Stortinget ga i forbindelse med behandling av statsbudsjettet regjeringen en åpning for å vrake avgiften. FrP og Høyre trosser alle advarsler og innfører likevel avgiften, sier Geir Pollestad, stortingsrepresentant for Senterpartiet og leder av næringskomiteen.

Avgiften er innrettet slik at en flytur mellom Oslo og Bangkok vil få en avgift på 80 kroner. En flytur mellom Bodø og Stokmarknes vil få en avgift på 174 kroner. Avgiften er særlig dramatisk for Moss lufthavn Rygge som kan risikere å måtte legge ned. Det vil kunne medføre at rundt 1000 mennesker mister jobben. Avgiften vil også legge en stor økonomisk byrde på den andre store private flyplassen i Norge Sandefjord lufthavn Torp. Luftfartsbransjen har varslet at det er først og fremst de mindre lønnsomme rutene i distriktene som vil bli rammet av avgiften.

- Det er provoserende at Siv Jensen og Fremskrittspartiet står på så hardt for å få innført en flyseteavgift som vil ha så store konsekvenser. Nå må stortingsgruppene til FrP og H våkne og stoppe dette forslaget. Avgiften er minst like meningsløs som plastposeavgiften som ble vraket i fjor, avslutter Pollestad.