Regjeringen kutter pris til Attraktiv stad

Sist endret: 27.09.2020
Nå er det byene som skal prises. Statsråd Sanner vil slippe å gi pris til attraktive bygder. Det passer ikke inn i målene for kommunereformen vil jeg anta, sier kommunalpolitisk talsperson Heidi Greni.

Regjeringens pris til attraktive steder gikk til Ulsteinvik i 2012 og til Norheimsund i 2013.  Ringebu og Fagernes har vært blant finalistene. I 2013 var det hele 750 nominasjoner til Kommunaldepartementets pris for landets mest attraktive sted. Nå dropper Sanner denne prisen, men viderefører kåringen av Norges mest attraktivt bymiljø. Tidligere delte regjeringen ut pris både til Attraktiv stad og Statens bymiljøpris.

Jeg skjønner tegningen. Det oppleves nok ikke som bekvemt for en statsråd å dele ut priser til godt fungerende bygdesamfunn når han vil fjerne de fleste av landets kommuner fordi han mener de ineffektive og kostbare. Folk kan få bekreftet sine motforestillinger mot regjeringens påstand om at stort er godt og storbyene er best.

Det er smålig av statsråd Sanner å fjerne en vel innarbeidet pris som har satt et positivt søkelys på innovasjon og gode nærmiljøer i norske bygdesamfunn. Nå er det de urbane verdiene som skal framheves. Attraktive nærmiljø kan vi utvikle både i  by og i bygd, men forutsetningene er forskjellige. Tiltakene som fremmer bolyst og utvikling, vil være forskjellige i en by som strever med vekstutfordringer enn i et bygdesamfunn som slåss mot negative flyttestrømmer.  Derfor innførte Senterpartiets kommunalminister, Liv Signe Navarsete, to separate priser for attraktive bymiljø og attraktive steder.  Disse prisene burde statsråd Sanner være klok nok til å videreføre.