Regjeringen må ta studentene på alvor!

Sist endret: 27.09.2020
I mange år har de fleste ungdomspartier jobbet for å få innført elleve måneders studiestøtte. Den rødgrønne regjeringen la opp til det i sitt statsbudsjett, nå fjerner de blå dette i sitt budsjett. En trist dag for studentene.

– Regjeringen legger opp til stadig vekst i norsk økonomi. Dette fører til bedre betalingsevne for alle, unntatt studentene.  Mens arbeidstakerne teller lønnsøkningen i tusenlapper ser studentene kun en økning på en hundrelapp i året. I mange byer blir det stadig vanskeligere å få seg husrom for studentene fordi de utkonkurreres helt av arbeidstakere når det kommer til betalingsevne, med mindre de tar seg jobb ved siden av studiene. Hvor ble det av heltidsstudenten?, spør Sandra Borch

Lederen i Senterungdommen mener nå regjeringen må innfri løftet sitt om 11 måneders studiestøtte.

– Unge Høyre lovte studentene 11 måneders studiestøtte i hele valgkampen, men foreløpig har ingenting skjedd. Studentene er utålmodige, og det er merkelig av en regjering som sa de ville satse på skole og utdanning, sier Borch

Siste utbetaling fra Lånekassen kommer i midten av mai, men studenter må også betale regninger og leve fram til august. Eneste måte å skaffe friske penger inn på konto i sommermånedene er å jobbe i mai og juni. Seks av syv partier på Stortinget har vedtatt 11 måneders studiefinansiering i sine politiske programmer.

– Jeg forventer at regjering nå følger opp denne saken. Det er fremtiden vi snakker om her, da må vi legge til rette for at fremtidens arbeidstakere kommer seg gjennom studieløpet økonomisk, avslutter Borch