Regjeringen øker skatter og avgifter i distriktene

Sist endret: 27.09.2020
I dagens spørretime i Stortinget utfordret Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum finansminister Siv Jensen på hvorfor regjeringen har økt skatter og avgifter som rammer distriktene spesielt.

- Regjeringen gikk til valg på å senke skatter og avgifter. Etter at den tiltrådte har regjeringen likevel gitt bedrifter og innbyggere i distriktene en kraftig skatte- og avgiftssmell, sier Vedum. Han viser til at trygdeavgiften er økt for selvstendig næringsdrivende, at Høyre og Frp har innført den største økningen i dieselavgiften for næringsdrivende noen gang, at regjeringen økte skattetrykket på jordbruket gjennom flere grep og strammet skattegrepet om fiskerne ved å kutte i fiskerifradraget med 33 millioner og at gebyrene til næringsmiddelindustrien er økt.

- Dette er målrettede skatte- og avgiftsgrep som rammer norske ditriktsarbeidsplasser, sier Slagsvold Vedum. I tillegg har regjeringen varslet at den ville gi etter for EUs krav om å ha full arbeidsgiveravgift i sektorer som transport og energi. Dette vil gi en avgiftsøkning til norske distrikter på over 1 milliard kroner.