Regjeringen skaper nye problemer for næringslivet i distriktene ? enhetsportoen må bestå!

Sist endret: 27.09.2020
Næringslivet utenfor de største byene vil dermed måtte betale høyere pris og motta dårligere tjenester enn sine konkurrenter, sier Senterpartiets transportpolitiske talsperson på Stortinget, Janne Sjelmo Nordås, om regjeringens nye postlov. ? Det er bare å beklage, men regjeringen gir atter en gang etter for press fra EU, og lar næringslivet i distriktene betale regninga. Det er uhørt!

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) varslet i dag at regjeringen vil innføre EUs tredje postdirektiv. Dette innebærer at man innfører fri konkurranse på levering av alle brev og pakker. Posten Norge har til nå hatt enerett på å levere brev med vekt inntil 50 gram, noe som har stått for om lag 90 prosent av all postombæring i Norge. Senterpartiets transportpolitiske talskvinne, Janne Sjelmo Nordås, mener regjeringen tar et nytt krafttak i sitt arbeid med å bygge ned Norge.

- EU presser nå frem privatisering av postsendinger i Norge for brev under 50 gram. Regjeringa sier enhetsportoen skal bestå. Det den bevisst tildekker er at enhetsportoen bevares kun for enkeltsendinger av brev. Over 90 prosent av brevene som sendes i Norge er masseutsendinger.

- En grunnleggende forutsetning for å ta vare på norske distrikter og bosettingen over hele landet er at det er mulig å skape lønnsomme arbeidsplasser over hele landet. Dette vil føre til at bedrifter i Nordland eller Sogn og Fjordane pålegges høyere kostnader enn bedrifter i Oslo, fastslår Nordås.

- Få hadde vel trodd at en stemme på Høyre eller Frp kunne føre til at bedrifter utenfor de store byene måtte betale mer for post enn andre. Regjeringen lar nå interessene til eierne av europeiske postselskap trumfe interessene til fellesskapet i Norge. Nok en gang ser vi at regjeringen, gjennom sin ensidige EU-tilpasning, bygger ned landet og bryter en av våres viktige sosiale ordninger! avslutter Janne Sjelmo Nordås.