Regjeringen svekker landbruket

Sist endret: 27.09.2020 #Vestfold
Endring og utvikling går i feil retning, mener Vestfold Sp. Konsekvensen av endringene er at inntektene til bøndene vil reduseres og variere mer over tid.

Regjeringen har lagt fram sin jordbruksmelding «endring og utvikling». Problemet med meldinga er at endring og utvikling går i feil retning – en retning og utvikling som svekker primærprodusentene. En retning som svekker myndighetenes ambisjoner om inntekt for bønda og en utvikling i liberalistisk retning.

Det er faktisk ikke slik at enhver endring og forenkling er positiv. Vi har en matproduksjon her i landet som fungerer og en offensiv næringsmiddelindustri. Næringsmiddelindustrien her i Vestfold vil ikke får det bedre gjennom meldinga snarere tvert imot.

For Vestfold er det spesielt negativt at Regjeringa fjerner mulighetene for jordbruket selv til å balansere produksjonen av svin og potet. Konsekvensen av endringene er at inntektene til bøndene vil reduseres og variere mer over tid.

- Senterpartiet mener at alle land må ha rett til egen matproduksjon og foredling, denne muligheten svekker regjeringen i den nye landbruksmeldingen!

_________________________________________

For ytterlige informasjon kontakt:

Kathrine Kleveland, fylkesleder Vestfold Senterparti - 92 82 51 62