Regjeringen tvinger kommunene til kutt i skolebudsjettene

Sist endret: 27.09.2020
- Dette er på ingen måter et budsjett for å bygge kunnskapssamfunnet, sier Anne Tingelstad Wøien, Senterpartiets utdanningspolitiske talskvinne på Stortinget.

Når regjeringen prioriterer skattelette og forventer at skoleeierne skal løse flere oppgaver uten samtidig å tilføre tilstrekkelig med penger, betyr det i praksis kutt i kommunenes skolebudsjett.

Statsbudsjettet som ble lagt frem i dag gir i realiteten norske kommuner mindre å rutte med i året som kommer.  – Resultatet vil bli større klasser, mindre tid til den enkelte elev og med det vanskeligere for lærerne å kunne følge opp den enkelte. Dette er en utvikling stikk i strid med behovet for tidlig innsats i grunnskolen.

- Jeg frykter også at dette vil presse fram flere skolenedleggelser, sier Tingelstad Wøien. Med stramme rammer i kommunene blir det også mindre anledning til å sende lærerne på videreutdanning.

- Jeg er svært skuffet over at budsjettforslaget ikke følger opp Stortingets satsing på yrkesfag, sier Tingelstad Wøien. Viktige tiltak for å hindre frafall og få flere elever til å velge yrkesfag er ikke gitt nødvendig  prioritet. –Å bevilge 5 millioner kroner til å iverksette vekslingsmodellen er på langt nær tilstrekkelig.

Det såkalte lærerløftet er ikke mer enn en framtidig visjon og dette budsjettet vil ikke løse hovedutfordringene i skolen. –Regjeringen lytter ikke til hva lærere opplever som viktigst for å få en god skole, nemlig behovet for flere lærere og at de skal få mulighet til å gjort jobben sin, sier Tingelstad Wøien.