Rjukan Sykehus - Sp følger opp kommunestyrets vedtak til punkt og prikke!

Sist endret: 27.09.2020 #Telemark
Tinn Sp må sterkt tilbakevise at vi driver med soloutspill. Vi følger kommunestyrets vedtak til punkt og prikke, skrive Halvor Lurås, Gunhild Lurås og Bjørn Sverre Sæberg Birkeland i en pressemelding.

H, AP og V i Tinn har i dag 17.10.14 lagt ut en pressemelding omkring Rjukan sykehus. Pressemeldingen er en negativ reaksjon på det representantforslaget Kjersti Toppe, Per Olaf  Lundteigen og Janne Skjemo Nordås fremmet for Stortinget i går 16.10.14. I pressemeldingen angrep de nevnte partier også Tinn Sp og de kommer med svært grove feilopplysninger som det blir for langt i en pressemelding å rette opp, men vi tar noen fakta.

Sp sentralt, regionalt og lokalt har særlig siden 1. mai 2014, da Trygve Slagsvold Vedum var på Rjukan, og senere ved flere besøk av Kjersti Toppe og Per Olaf Lundteigen arbeidet aktivt for en bedre løsning på Rjukan sykehus enn utviklingsplanen tilsier. Og vi har sterkt deltatt i arbeidet fram til det enstemmige kommunestyrevedtaket som ble fattet 17.9.14.

Det forslaget som nå er fremmet i Stortinget er helt i tråd med kommunestyrets vedtak, noe som også ble bekreftet av ordfører Steinar Bergsland i morgensendingen på NRK i dag, 17.10.14. Og vi stiller oss da spørsmålet: Hva er problemet? Vi har vært enige om at alle partier må jobbe aktivt inn mot sine egne partier for å få flertall i Stortinget for kommunestyrets vedtak. Og alle partier ble invitert til å møte Per Olaf Lundteigen søndag 12.10.14, forut for at forslaget ble utformet. Alle sa ja til å møte, men Ap og V møtte ikke opp, så hvor de har dette med soloutspill fra vet ikke vi. To fagpersoner fra Rjukan sykehus var også med på møtet og ga sin tilslutning til at Per Olaf Lundteigen fremmet saken i Stortinget, og de sa at de hadde ingen tid å miste og ingen ting å tape.

Det som er et faktum er at tiden renner ut, fagfolkene på sykehuset forsvinner, en etter en, de kan ikke sitte og vente. De må jo ha jobb. Og har vi ikke fagfolkene, får vi ikke til noen løsning. Og STHF har avertert lokalene på Rjukan til leie for private aktører, og gjør de alvor av å leie ut har vi ikke noe lokale til å oppfylle kommunestyrets vedtak av 17.9. 14. Vi har brakt i erfaring at dette siste har ordføreren aktivt medvirket til ved å vise private aktører rundt på sykehuset i går, 16.10.14. Dette er ikke i pakt med kommunestyrets vedtak, som ikke nevner private løsninger.

Den samme dagen 16.10.14 fremgikk det av en reportasje i RA at det er krise på sykehuset fordi STHF vil gå fra 3 dagers dialysedrift til 6 dager i uka med 3 dagers varsel, og uten at de får økt bemanning. Det kan medføre at Medisinsk avd. må stenges tidligere enn utviklingsplanen tilsier. Dette var Tinn kommuneledelse varslet om, og det må jo være rart for de ansatte på sykehuset at ordføreren i stedet for å ta tak i den saken, heller bruker tiden sin på å leie ut lokaler.

Tinn Sp må sterkt tilbakevise at vi driver med soloutspill. Vi følger kommunestyrets vedtak til punkt og prikke.

Tinn 17.oktober 2014

Halvor Lurås varaordfører i Tinn, Sp.

Gunhild Lurås leder av Tinn SP

Bjørn Sverre Birkeland ordførerkandidat Sp 2015.