Seier for Senterpartiet og Hvam

Sist endret: 27.09.2020 #Akershus
Fylkestingsrepresentant Morten Vollset jubler etter at Senterpartiets forslag om å opprette en linje som kombinerer realfag og dyrekunnskap ved Hvam VGS i går ble vedtatt i fylkestinget.

- Dette tilbudet finnes ikke i Akershus i dag, og blir dermed en historisk satsning på området. Kombinasjonen av praktiske øvinger i husdyr og realfagsfordypning er unik, sier Vollset.

Tilbudet vil kvalifisere til veterinær- og dyrepleierstudiet og husdyrvitenskap og hestefag ved Norges Miljø- og Biovitenskaplige Universitet, det nye universitetet på Ås som fra nyttår er en sammenslutning av veterinærhøgskolen og UMB.

- Her viser Akershus at vi er en regional utviklingsaktør ved å politisk satse på og se behovet til næring og kompetanse. Nå som veterinærhøgskolen flyttes til Akershus er det nye tilbudet mer relevant enn noen gang, sier Vollset.

Det er i utgangspunktet snakk om 10 plasser, og skolen melder om interesse fra elever og foreldre for en slik kombinasjon.

- Elever, skole og næring får nå en stor mulighet til å velge å satse på dette. I dag tilbys en lignende linje på Skjetlein VGS i Sør-Trøndelag med god interesse og i større omfang enn det vi legger opp til, så her ser vi stort potensiale for utvikling. Det er gledelig at Akershus velger å følge etter det gode eksemplet derfra, og dermed blir blant landets ledende innenfor feltet, sier Vollset.