Senterkonferansen 2015 - ny suksess

Sist endret: 27.09.2020 #Buskerud
Buskerud Senterparti samlet over 100 deltakere til Senterkonferanse på Kongsberg 10-11. januar! Det ble en ny suksess!

Mange dyktige og spennende innledere sto på talerlista; innen kommunestruktur, arbeidsliv, antibiotika resistente bakterier, GEMO og klima! Innledere med kompetanse og interessante erfaringer.

Første tema var «Folkestyrereform eller maktsentralisering?» Hovdinnledere her var stortingsrepresentant og leder i Senterpartiets utvalg for reformer i kommunesektoren, Heidi Greni  og 1. kandidat på Buskerud Sps fylkestingsliste og ordfører i Krødsherad, Olav Skinnes. Flere var med her; Pål Rørby fra Hemsedal, Eli Hovd Prestegården fra Nore og Uvdal, Knut Kval fra Øvre Eiker og Hans Petter Aasen fra Ringerike. Viel Jaren Heitmann, leder i Buskerud Senterungdom og Kristine Stavn Bjella fra Fagforbundet i Buskerud innledet også. Bolken ble avsluttet med en spennende paneldebatt.

Trygg mat; antibiotikaresistente bakterier og GEMO er det neste viktige tema underkonferansen med flere anerkjente fagfolk; Dag Berild, overlege infeksjonsmedisinsk avd. UiO og Tore Midtvedt, prof. Mikrobakteriell økologi. Ine Wigernæs, helse- og ernæringsfysiolog og Egil Hoen, leder i B. Bondelag. Dagen ble avsluttet med kåseri, hornblåsere og middag.

Første tema dag to var; klima –konsekvenser for beredskap og norsk næringsliv. Innledere her er; Inger Hanssen-Bauer, leder ved Norsk klimaservice-senter. Klimaendringer i Norge. Johan C. Løken, Skogselskapets strategi til det grønne skiftet og Marianne Lie, leder av Forum for miljøteknologi. Grønn omstilling av næringslivet.
Det fjerde tema var; Arbeidsliv –arbeidstaker og arbeidsgiversiden. Innlederne under denne bolken blir Ingeborg Elliasen aktuell m. boka «Harde tider. Det nye arbeidslivet i Europa». Roar Eilertsen, Defacto « EØS-avtalen konsekvenser og mottiltak for å sikre et jambyrdig arbeidsliv». Odd Haldgeir Larsen, nestleder Fagforbundet, Per Madsen leder Lastebileierforbundet NLF og Rune Isachsen leder Isachsengruppen.

Stortingsrepresentant Per Olaf Lundteigen ledet konferansen på Quality hotel Grand, Kongsberg.