SENTERPARTIET ET PROBLEM FOR SENTRALISERINGEN?

Sist endret: 27.09.2020 #Nordland
Dagens Næringsliv forsvarer regjeringens sentraliseringspolitikk. Nå sist i lederen 17.8. Når Senterpartiet i forrige uke la fram en rapport som viser at Erna Solbergs blåblå regjering setter rekord i sentaliseringsiver, blir dette applaudert av DN.

I rapporten hevder Sp at dette er å avskaffe den norske desentraliserte modellen, en modell som har sikret utvikling i hele landet og vært en avgjørende faktor for utvikling i nord.

DN erkjenner at det er riktig at politireformen, kommunereformen, høyskolereformen og sykehusreformen vil gi færre arbeidsplasser i distrikts Norge. Avisen unnlater likevel å nevne at den blå næringspolitikken med næringsnøytralitet som prinsipp og deler av samferdselspolitikken også er sentraliserende.

Senterpartiet blir ofte møtt med argumenter som at vi er umoderne, bakstreverske og alltid sier «nei». Dette bunner i at regjeringspartiene Frp og Høyre har dårlige argumenter. Sp sier selvsagt «nei» når tjenestetilbudet til innbyggerne rundt om blir dårligere.

Men regjeringen har maktmidler for å presse fram endringer. Midler de har brukt og vil fortsette å bruke. Et av de tydeligste eksemplene er reduksjonen av overførte midler til Nordland og kommunene i fylket. Et annen eksempel er endringen i selskapskatten som kreves inn i kommunene.

Det hevdes som en naturlov at det er Oslo og Akershus som vil få økt befolkningsvekst. 400000 på 25 år. Dette er villet politikk fra Erna Solbergs regjering og følges stort sett lydig opp av fylkes og lokallag i Nordland.

Lokalvalget er derfor viktig. Senterpartiet vil satse på både by og land. Så bruk stemmeretten. Det har betydning.

Willfred Nordlund, 1. kandidat fylke