Senterpartiet garanterer matsikkerhet

Sist endret: 27.09.2020
- Senterpartiet vil garantere for at nordmenn kan spise trygg mat dersom vi kommer i regjering også etter neste valg, sier landbruks- og matminister Trygve Slagsvold Vedum til P4 Nyhetene etter hestekjøttskandalen i Europa.

Dersom Høyre og Fremskrittspartiet kommer til makten etter valget i høst vil importen av mat bli mye høyere og dermed får vi dårligere matsikkerhet, sier landbruksminister Trygve Slagsvold Vedum til P4 Nyhetene.

- Da vil det bli mindre norsk mat. Mindre norsk kjøtt, og det kommer til å bli uoversiktlig for norske kunder hva man faktisk kjøper, sier han.

- Blir da risikoen for matskandaler som den i Europa høyere? spør P4 Nyhetene.

Ja, det gjør det. Fordi det norske matmarkedet er nå veldig oversiktlig, i motsetning til det europeiske, der det er lettere og for eksempel lage en svindel. Men; det skal jo ikke skje selv i et uoversiktlig marked. Men vi vet at det skjer oftere når vi er mer avhengige av import enn hvis vi har et nasjonalt marked, sier statsråden.

Han mener det at flere produsenter i Europa nå blir etterforsket, mistenkt for å ha solgt hestekjøtt som storfe, viser hvor viktig arbeidet med mattrygghet er:

- Vi jobber hele tiden med mattrygghet og sporbarhet på mat. Det er alltid en trygghet å ha en egen matproduksjon, for om det dukker opp for da er det lettere å spore eventuelle feil, sier Slagsvold Vedum til P4 Nyhetene.