Senterpartiet markerer Stemmerettsjubileet

Sp markerer saman med dei andre raudgrøne partia og LO Stemmerettsjubileet 11. juni. Margunn Samnøy, nestleiar i Sp, held kl. 16.00 appell ved Den Blå Steinen.
Kvinner i 100! Den 11. juni er det nøyaktig 100 år siden kvinner i Norge for første gang fikk lov til å stemme ved valg på lik linje med menn. Siden den gang har kvinner stormet fremover og funnet sin rettmessige plass i samfunnslivet på samme måte som menn. Mange kamper er vunnet, men mye arbeid gjenstår. Visste du for eksempel at kvinner bare tjener 86% av det menn gjør? Eller at 80% av helsefagarbeidere, et typisk kvinneyrke, går inn i pensjonsalderen som uføre? Og at kvinner oftere jobber deltid ufrivillig enn menn? Dette er saker som vi i LO og de rødgrønne partiene ønsker å gjøre noe med! Sterke kvinner fra Camilla Collett til Gro Harlem Brundtland har banet vei i samfunnet. Dagens kvinner skal sammen med resten av samfunnet ta sin del av arbeidet med å holde ved like rettigheter som har blitt kjempet frem, og å sørge for at kvinnene fortsatt er en drivende samfunnskraft. En av de beste måtene å bruke sin stemme på er nettopp å bruke stemmeseddelen ved valg. Bruk stemmeretten din til å si din mening ved høstens viktige stortingsvalg, et valg som avgjør hvilken politisk retning Norge skal dra de neste fire årene. Gratulerer med dagen!