Senterpartiet ønsker en satsing på den Videregående skolen og Rogaland som matfylke.

Sist endret: 27.09.2020 #Rogaland
I fylkestinget i dag har flertallet Høyre, KRF og FRP gått inn for å legge ned Restaurant og matfag ved Godalen V.G.S. Dette stemte Senterpartiet så klart imot, vi vil heller styrke Rogaland som matfylket.

I dagens fylkesting har vi sett konsekvensen av flertallet (Høyre, KRF og FRP) sin dårlige økonomiskestyring og prioritering i fylket. Konsekvensen er at nå kuttes i tilbudet til elevene på V.G.S.

Flertallet har i dag blant annet valgt å legge ned restaurant og matfag ved Godalen V.G.S. Dette er svært tragisk og vil uten tvil svekke Rogaland som matfylket og tilbudet for disse elvene. Godalen har eit tilbud og kunnskap som nå vil gå tapt.  Senterpartiet stemte mot å legge ned linjen og vil fortsette å jobbe for å styrke, ikke svekke matfylket Rogaland.

Samtidig har vi i fylkestinget fått tydelige rapporter på at de generelle kuttene som nå blir tatt i den V.G.S begynner å få konsekvensef for kvaliteten og går utover elevene.

Du kan lese om kuttene i V.G.S her:

Samtidig har Senterpartiet løftet viktigheten av Dalane distriktsmedisinskesenter dette skapte debatt i fylkestinget.