SKATTEKUTT BETALES MED DYRERE MAT

Sist endret: 27.09.2020 #Vestfold
Høyre vil øke matmomsen - jeg og du skal betale mer for maten, for å finansiere skattekutt til de rikeste, sier Kathrine Kleveland.

For unge barnefamilier som bruker mye av inntektene på mat og boligrenter, er forslaget om redusert formuesskatt til liten trøst. Jeg lurer på om Høyre har tenkt på det når de i sitt budsjettalternativ øker matmomsen og reduserer formuesskatten?

Høyre gjentar stadig at de helt eller delvis vil fjerne formueskatten, slik at de aller rikeste av oss skal betale mindre eller ingenting i skatt. De vil ikke snakke om hvordan skattekuttet skal finansieres. Lavere skatteinntekter må gi dårligere velferdstilbud. Hva vil Høyre bruke mindre penger på om de får regjeringsmakt? Dårligere skole, mindre på eldreomsorg eller er det samferdselssektoren det vil gå utover?

Om man tar en kikk på Høyre sitt alternative statsbudsjett fra forrige høst, kan det virke som at planen er å finansiere skattekutt til de rikeste gjennom økte matpriser som vil ramme økonomien til vanlige familier. I sitt alternative budsjett foreslår Høyre kutt i formueskatten tilsvarende 1,6 milliarder kroner. Disse pengene må hentes inn andre steder. Høyres løsning ser ut til å være å øke matmomsen med 1 %, som de foreslår i samme budsjett. Dette vil gi økte inntekter til staten tilsvarende 1,4 milliarder kroner.

Dette er en urettferdig og dårlig prioritering. Gjennom økt matmoms vil Høyre i praksis innføre en hardere skattelegging av vanlige folk, til fordel for noen få svært rike mennesker. Dette er dårlig omfordelingspolitikk. Senterpartiet ønsker ikke å fjerne formueskatten i sin helhet, men vi vil fornye den. Mens Høyre vil gjøre de rikeste til nullskatteytere, ønsker Senterpartiet å fjerne formueskatten på arbeidende kapital for å sikre bedre rammevilkår for små og mellomstore bedrifter i hele landet. Vi ønsker også å øke bunnfradraget ytterligere, slik at færre betale formueskatt. På denne måten sikrer vi at de aller rikeste i Norge bidrar til fellesskapet, slik at vi fortsatt kan satse på skole, eldreomsorg og samferdsel i årene som kommer.