SKOPPUM VEST BEST FOR VESTFOLD!

Sist endret: 27.09.2020 #Vestfold
Skoppum Vest er det overlegent beste alternativet når Vestfoldbanen skal få dobbeltspor, skriver Kathrine Kleveland i dette innlegget.

Regjeringa har slått fast at Vestfoldbanen skal bygges ut til dobbeltspor fra Drammen og sørover. Det betyr at spaden om få år skal i jorda mellom Nykirke og Barkåker. Den beste løsningen for miljøet, jordvernet, de reisende og utviklingen av Vestfold er å legge banen over Skoppum Vest.

En bane over Skoppum Vest sparer mest matjord, gir raskest reisetid med toget og mulighet for et nytt knutepunkt der titusener av de nye innbyggerne som Vestfold vil få kan bo og ha gangavstand til et moderne togtilbud. Dermed skulle saken være klar, men vi er dessverre der at 3 alternativ fortsatt ligger på bordet. Jeg mener det er grunn til å gi honnør til den jobben som er gjort av Knutepunkt Horten Vest. De har presentert gode argumentet for hvorfor Skoppum Vest-alternativet er det beste, og bør lyttes til!

Vi er ikke tjent med en langvarig diskusjon om hvor banen skal gå. Jeg mener det er på tide at staten regulerer traseen for dobbeltsporet for å få en raskest mulig utbygging. Regjeringa bør før valget varsle at ny Vestfoldbane planlegges over Skoppum Vest – til det beste for Vestfold!