Solvik-Olsen ville ikke svare om havarert IT-prosjekt

Sist endret: 27.09.2020
Hvem som skal ta regningen på nærmere 200 millioner for det mislykkede IT-prosjektet «Grindgut» ble tema i Stortingets spørretime da Janne Sjelmo Nordås tok opp saken med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

- Fremskrittspartiet drev valgkamp i 2013 på at Frp de neste 10-15 årene ville bruke 455 milliarder mer til samferdsel og at Frp skulle fjerne bompenger og byråkrati. Nå etter flere år i regjering ser vi at de ikke klarer å gjøre ord om til handling. Solvik-Olsen setter ny rekord både i bompenger og byråkrati, og som ikke det var nok så sender han regningen for mislykkede IT-prosjekt til bilistene, sier Sjelmo Nordås, Senterpartiets samferdselspolitiske talskvinne.

IT-prosjektet «Grindgut» som skulle kutte nedbetalingstid på bompengefinansierte veier og kutte driftskostnadene har havarert. Statsråden unngikk spørsmålet om hvem som skal ta regningen på nærmere 200 millioner kroner og dermed ser det fortsatt ut til at bilistene må betale prisen for «Grindgut»-havariet, mener Sjelmo Nordås.

- Samtidig som statsråden prøver å framstå som en bompengemotstander, sender han en helt urimelig ekstraregning til bilistene. Jeg forstår ikke logikken i dette. Dersom Solvik-Olsen sender regningen til bilistene er det han som kommer til å fremstå som en grisk «grindgut». Det er lite sjarmerende sammenlignet med de opprinnelige grindguttene fra gamledager, fortsetter stortingsrepresentanten fra Senterpartiet.

- Det er dessuten avgjørende for bompengenes legitimitet og oppslutning blant folket at pengene går til vei, ikke til IT-prosjekter uten nytteverdi, avslutter Nordås.