Søndagsåpent - en trussel mot verdier

Sist endret: 27.09.2020 #Vestfold
Regjeringen hevder at søndagsåpne butikker bare er et spørsmål om å kunne handle når man vil. Kostnaden for viktige verdier kan bli høy. Det er en pris Senterpartiet ikke er villig til å betale, skriver Kathrine Kleveland, sentralstyremedlem i Sp.

Av Kathrine Kleveland, sentralstyremedlem Senterpartiet

Regjeringen hevder at søndagsåpne butikker bare er et spørsmål om å kunne handle når man vil. Kostnaden for viktige verdier kan bli høy. Det er en pris Senterpartiet ikke er villig til å betale.

Jeg er stolt av fellesskap og dugnadsånd, og av alt det frivillige arbeidet som gjøres av folk landet rundt. Jeg er glad i friluftsliv, i søndagsturer og vil ha tid med familie og venner. Nettopp derfor vil jeg ikke ha søndagsåpne butikker. Jeg vil ikke sette disse verdiene i spill.

For kultur- og kirkeministeren er det visst ikke så viktig at vi har samme hviledag. Det er jeg sterkt uenig i. Det blir ikke det samme å gjøre dugnad alene. Søndagsturen og søndagsmiddagen blir også kraftig amputert når familiemedlemmer må på jobb i stedet.

Familieverdier og fellesskap er under press, det er stadig sterkere press på fritiden vår. Innføring av søndagsåpne  butikker vil gjøre kampen om tiden sterkere. Søndagen som annerledesdag med mulighet for fellesskap og fritid, settes pris på av de fleste, fra humanetikere til kristne.

Senterpartiet er matpartiet, og mat er også en verdi vi setter høyt. Mange løfter fram søndagsåpne matbutikkene som livsviktig, men vi kan ikke spise mer selv om butikkene er oppe alle dager. Derimot vil vi vil få dyrere mat, og det er fare for at vi komme til å kaste mer mat. Når det gjelder matkasting kaster vi allerede hver fjerde pose vi handler.

Undersøkelser viser at de ansatte ikke vil ha søndagsåpne butikker, butikkeierne vil ikke ha det, forbrukerne vil heller ikke ha søndagsåpne butikker.

Nei til søndagsåpne butikker er et verdivalg for Senterpartiet - det er vi stolte av!