Søndagsstengte butikker - et verdivalg

Sist endret: 27.09.2020 #Vestfold
Sande senterparti sier et klart nei til søndagsåpne butikker. Vi ønsker å ta vare på søndagen som en annerledes dag, en hviledag og en dag for fellesskap som skiller helg fra en hektisk hverdag, skriver Tove Ødeskaug, ordførerkandidat i Sande

Søndagen er ikke som mandag. Det er annerledes å ha fri på familiedagen søndag enn på mandag.

Krf`s ordførerkandidat ved kommunevalget, Knut Vidar Hoholm, utfordrer de politiske partiene i Sande til å tilkjennegi sitt standpunkt om søndagsåpne butikker da det kan bli opp til den enkelte kommune å avgjøre saken.

Sande Senterparti har Nei til søndagsåpne butikker – ja til å bevare søndagen som en annerledes dag i sitt program.

Regjeringen hevder at søndagsåpne butikker bare er et spørsmål om valgfrihet fordi vi skal kunne handle når vi vil. Og, ingen butikker skal selvfølgelig tvinges til å ha søndagsåpent.

Det stemmer nok ikke helt. Dersom et kjøpesenter bestemmer seg for å holde åpent må alle butikkene følge senterledelsen. Og, velger nærbutikken i en kommune å holde stengt mens alle butikkene i nabo kommunen holder åpent er det nærliggende å tro at mange setter seg i bilen og kjører dit. Noe som selvfølgelig vil ramme lokalt næringsliv.

Regjeringen har fremmet to alternative forslag. Et hvor det gis adgang for hele landet og et hvor kommunene selv skal få avgjøre om det skal gis adgang til søndagsåpne butikker.

Høringssvarene og undersøkelser viser stor motstand til søndagsåpne butikker fra arbeidsgivere, arbeidstagere, frivillige organisasjoner og store deler av befolkningen. Søndagsåpne butikker er verken ønsket eller til gode for eierne, arbeiderne eller forbrukerne, fullt frislipp på søndagen gir ikke forbedringer for noen!

Hvorfor trumfe noe som fungerer? Ideologi? Forandring fryder?

De aller fleste av oss kan handle mat fra kl.07.00 til kl.22/23.00 hos den lokale kjøpmannen seks dager i uken. Vi kan handle klær, sko osv til langt på kveld fem dager i uken, litt kortere på lørdag. Hva er det store problemet med dagens ordning? Vi kan ikke mer enn spise oss mette? Har vi glemt å planlegge innkjøp for en dag ekstra? Dessuten vil maten, med stor sannsynlighet bli dyrere, og forbrukspresset vil øke enda mer.

Nei, la oss beholde søndagen som en felles fridag. La oss beholde vekslingen mellom arbeid og fritid. Felles fridag er grunnlaget for fellesskap!

Senterpartiet tar vare på familieverdier og arbeidernes rettigheter – og er stolte av det!

Tove Ødeskaug

Ordførerkandidat