Sp: Akuttberedskapen er helt i det blå

Sist endret: 27.09.2020
Distrikts-Høyre varslet et sykehusopprør på landsmøtet i helgen der de ønsket å beholde akuttkirurgien ved alle landets sykehus. Det fikk de ikke gjennomslag for. Skuffende, synes Sp-leder, Trygve Slagsvold Vedum.

- Det er trist at landsmøtet ikke klarte å stoppe Høies planer om sentralisering av akuttkirurgien. Slik det er nå er akuttberedskapen for mange sykehus rundt om i landet dessverre helt i det blå, sier Vedum.

Det var Nord-Trøndelag Høyre  som hadde et resolusjonsforslag om å beholde akuttkirurgien ved lokalsykehusene. Det forslaget ble ikke tatt opp. I resolusjonen som ble vedtatt heter det blant annet at Høyre “…ønsker ikke at dette skal føre til en unødvendig sentralisering av akutt og fødetilbud som i dag gir trygghet lokalt.” Ikke godt nok mener Vedum.

- Det at det såkalte distrikts-Høyre ser seg fornøyd med vage formuleringer om fremtidens sykehus er synd, sier Vedum.

Senterpartilederen frykter at vedtaket som ble fattet i helgen ikke kommer til å kunne stoppe helseminister Bent Høies planer om sentralisering av akuttkirurgien.

- Å fjerne kirurger fra halvparten av akuttmottakene i Norge, som Høie har argumentert for tidligere, vil være en sterk sentralisering av beredskap og sykehustilbud. Vi i Senterpartiet kommer til å kjempe med nebb og klør for å forhindre at Høyre får gjennomført sine planer. Vi kan ikke tillate en sentralisering av folks trygghet, avslutter Vedum.