Sp bekymret for eierskapet til fisken

Sist endret: 27.09.2020
Eierskapet til fiskeriressursene ble et tema i Stortingets spørretime i dag da leder i næringskomiteen på Stortinget, Geir Pollestad fra Senterpartiet, tok dette opp med fiskeriminister Elisabeth Aspaker.

Pollestad mener at statsrådens tidligere signaler har skapt usikkerhet i fiskerinæringen langs kysten og valgte derfor å spørre ministeren om hun kunne bekrefte at deltakerloven vil bestå. Det kunne hun ikke.

-    Det er skuffende, men ikke overraskende, at ministeren ikke kan svare konkret på dette spørsmålet og gi fiskerinæringen vår den tryggheten de trenger for å kunne satse og drive videre. Fiskeriministeren må være den eneste som jobber med fiskerinæringen, men ikke mener noe om dette, sier Pollestad.
Pollestad frykter at Aspaker og regjeringen gjennom endringer i deltakerloven vil åpne opp for at utlendinger kan eie fiskefartøy i Norge.  Fiskeriministeren kunne ikke garantere at en endring av deltakerloven ikke vil føre til at EU krever en åpning for utenlandsk eierskap til fiskebåter.

-    Regjeringens problem er at ingen utredninger kan gi en garanti for at ESA/EU-domstolen ikke vil utfordre det norske eierskapet til fiskeriressursene, sier Pollestad.
På sjømatmessa i Brussel i forrige uke markedsførte Norge norsk sjømat med store bilder av små fiskebåter og levende fiskevær. Slik ønsker Pollestad at Norge skal kunne markedsføre seg også i fremtiden.

-    Jeg er dessverre bekymret for at Regjeringen nå stiller seg slik at Norge kan risikere å måtte åpne for utenlandsk eierskap til fiskefartøyer, avslutter Pollestad.