Sp delt om Lofoten

Sist endret: 27.09.2020
Flertallet i programkomiteen i Sp går inn for at det kan startes oljevirksomhet i de allerede formelt åpnede områdene i Nordland 6. ? Komiteen er delt. Sju vil ha denne lille åpningen, mens fem sier at gjeldene politikk skal fortsette på dette området, sier Sp-nestleder og leder av programkomiteen Trygve Slagsvold Vedum ANB.

– Vi må regne med en åpen debatt om denne saken helt fram til og med landsmøtet vårt i april, sier Vedum til ANB.

Han understreker at det ellers er bred enighet om å holde igjen på oljevirksomhet i disse omstridte områdene.

– Men vi deler oss altså i spørsmålet om Nordland 6, og her får olje- og energiminister Ola Borten Moe altså støtte fra flertallet, sier Vedum som selv er landbruksminister i regjeringen.

Han legger til at Senterpartiets syn tidligere har samsvart godt med kompromissene om regjeringens oljepolitikk. Det tror Vedum kan skje denne gangen også.

Flertallet i Senterpartiets programkomité sier nei til å åpne «nye områder» områder utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja pluss Møreblokkene. Ved å bruke betegnelsen «nye områder» åpnes det for å starte opp i deler av Nordland 6, som ligger sørvest for Lofoten. Disse områdene ble åpnet allerede i 1994, men ble midlertidig stengt av Stoltenberg I-regjeringen i 2001, skriver ANB.