Sp: - Feil å trene syriske flyktninger i Norge til krig

Sist endret: 27.09.2020
Fremskrittspartiets og Christian Tybring Gjeddes utspill om at syriske flyktninger skal trenes militært i Norge har fått Senterpartiets forsvarspolitiske talskvinne, Liv Signe Navarsete, til å reagere. - Dette forslaget er fullstendig useriøst. Det å skulle trene opp de som har flyktet fra krig, i krigføring, i et fremmed land er riv ruskende galt på flere måter, sier Navarsete.

-         -  Dette vil også sende helt feil signal. Det vil jo regelrett være en beskjed til de som nå er i Syria at om de bare kommer til Norge så kan de trenes opp til krig, med svært moderne og selvsagt potensielt svært skadelig materiell og utstyr. Dette vil appellere til en gruppe folk vi ikke ønsker skal komme her til landet vårt, fortsetter Senterpartiets forsvarspolitiske talskvinne.

-          - Hva skjer når disse soldatene eventuelt skulle bestemme seg for å reise tilbake til Norge? Kan vi nekte dem å komme tilbake, og hvilken sikkerhetsrisiko vil det innebære om trente syriske soldater, med alle ettervirkningene fra en krig, skal komme tilbake til Norge?

Tybring Gjedde mener at dersom det blir en bakkeinvasjon i Syria så bør Norge trene opp syriske flyktninger som kommer til Norge, slik at de skal kunne returnere til sitt eget hjemland og krige der.
-          - FrP som i lang tid har predikert at «det er best å hjelpe dem der de er» ser ut til å ha snudd. Nå skal vi plutselig hjelpe flyktningene med å krige, ikke fra der de er, men ifra Norge! avslutter Navarsete.