Sp frykter for fremtiden til flyplassene

Sist endret: 27.09.2020
Frykten for slutten på lokale flytilbud ble tema i dagens spørretime i Stortinget. Bakgrunnen er at Avinor vurderer å dagstenge flere lokale flyplasser.

Janne Sjelmo Nordås, samferdselspolitisk talskvinne i Senterpartiet, spurte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om hvilke ambisjoner han har for flyplassene rundt om i hele landet. Svaret fra ministeren imponerte ikke Sjelmo Nordås.

-    Statsråden sier han vil se det store bildet og ønsker et best mulig tilbud. Men selv om han ivrer for større og færre flyplasser, er han er nødt til å ta inn over seg den rollen de ulike kortbaneflyplassene spiller for folk rundt om i hele landet, sier Nordås.
Et slikt kutt vil ramme flyplasser i blant annet Nord-Norge, Trøndelag og Sogn og Fjordane.

-    Vi vet hvor viktige småflyplassene er for næringslivet, men også for befolkningen i distriktene. Å svekke dette tilbudet vil uten tvil få store konsekvenser for alle de som benytter seg av disse flyplassene. Det er også synd at ministeren ikke vil svare på om han vil senke kravene til flykapasitet. Dersom det blir gjort vil vi kunne få mindre fly og dermed et mye dårligere tilbud enn det vi har i dag, sier Nordås.
Nordås er også spørrende når det gjelder Avinors kostnadskutt. Omstillingen skal gi 600 millioner i reduserte årlige driftskostnader fra og med 2018.

-    Samtidig ser vi at milliardene sitter løst for utbygging av for eksempel Gardermoen. Vi i Senterpartiet ønsker selvsagt en best mulig hovedflyplass, men synes det er bekymringsfullt om det er småflyplassene som skal betale kostnadsoverskridelsene ved utbyggingen av de store, avslutter Nordås.