SP-FYLKESTOPPER BESØKER OPPDRETTSANLEGG

Sist endret: 27.09.2020
Fisk er også mat.

I dag var Sigmund og jeg sammen med andre fylkespolitikere på besøke selskapet Marine Harvest som er Norges største oppdrettsselskap. Virksomheten på Hidra i Flekkefjord er organisert under region sør. Denne regionen representerer 27 sjøanlegg, fabrikk, samt ferskvannanlegg, stamfisk-/ og rognprodukjon. Virksomheten rundt Hidra representerer 7 sjøanlegg, 35 årsverk og produserer 17 tusen tonn laks, noe som tilsvarer 8 millioner måltider! Vi hadde en god "runde" på muligheter og utfordringer. Det som er gledelig for virksomheten her, er at de nå har kontroll på problemer knyttet til lakselus og rømning. Luseproblemet for disse anleggene er lik null, og da er det grunnlaget for veks. Dette er og skal bli en vekstnæring i Norge. Som selskapet selv uttaler "Det blå, er det grønne skiftet". Produksjon av mat fra hav er hva verden trenger i fremtiden, og vi må ta del i de mulighetene dette representerer både for vertskommune og region nå, og inn i framtiden. Dette heier SP på!