Sp inviterer V og KrF til budsjettsamarbeid

Sist endret: 27.09.2020
Fredag 31.oktober presenterte KrF sitt alternative budsjett, i dag var det Venstre sin tur. Partileder Trygve Slagsvold Vedum i Senterpartiet mener at avstanden mellom støttepartiene og regjeringen er så stor at resultatet kommer til å bli et nederlag for sentrumspartiene.

-    De alternative budsjettene til Venstre og KrF handler i hovedsak om å reversere endringer foreslått av den blåblå-regjeringen. Både KrF og Venstre leverer gode alternative budsjett som ikke er langt unna den politikken vi ønsker å føre, sier Trygve Slagsvold Vedum.

Senterpartiet mener at fremleggelsene av de alternative budsjettene viser at støttepartiene står nærmere opposisjonen enn den sittende regjeringen.

-    Hele situasjonen vi nå står i bærer preg av at Venstre og KrF er mer opptatt av hvem de samarbeidet med, enn hva de samarbeider om. Realiteten er at innholdet i deres budsjetter er nærmere Sp og opposisjonspartiene, enn regjeringen, fortsetter Slagsvold Vedum.

Venstre fremhever i sitt alternative budsjett at de subsidiært vil stemme for eget forslag før de stemmer for et budsjett laget sammen med KrF og regjeringspartiene.

-    At Venstre primært vil stemme for eget budsjett er en mager trøst når de til slutt bidrar til flertall for noe helt annet. Sannheten er at både KrF og V kunne fått flertall for langt større deler av sine budsjett sammen med Senterpartiet og Arbeiderpartiet, og døren står fremdeles åpen dersom innholdet i politikken er viktigst, avslutter Trygve Slagsvold Vedum.

For ytterlige kommentarer, ta kontakt med:
Anne Marie Aanerud, politisk rådgiver – 95788336
Lars Vangen, medierådgiver - 99240187