Sp jubler for ilandføring på Nordkapp

Sist endret: 27.09.2020
Statoil har i dag offentliggjort at oljen fra Skrugard/Havis skal ilandføres i Veidnes i Nordkapp. - Dette er en seier for Sp og en stor dag for hele Nord-Norge, jubler Senterpartiets næringspolitiske talskvinne Irene Lange Nordahl.

- Arbeidsplassene en slik terminal vil medføre er en gladsak for Finnmark, og ringvirkningene som skapes totalt sett er svært viktige for fremtidig utvikling i nord, sier Irene Lange Nordahl.

- Vi trenger sterke oljemiljø som kan sikre aktivitet i nord, og hindre sentralisering til sør. Derfor blir det uhyre viktig å skape attraktive miljøer og sikre oss den rette kompetansen, og slik sett er dagens beslutning et positivt skritt i riktig retning, sier Irene Lange Nordahl.

- I nord har vi et oljemiljø som er i ferd med å bli sterkt. Dette bekreftet Statoil da de la Drift Nord til Harstad 21.3. i fjor. Skrugard representerer en døråpner for Barentshavet som et nytt kjerneområde på norsk sokkel, og dagens nyhet er derfor enda en bekreftelse på Statoils satsing i nord, slår Nordahl fast. - Dette er helt i tråd med den satsingen som olje- og energiminister Ola Borten Moe (Sp) har gått i bresjen for.

- Dette åpner for spennende muligheter for regional utvikling og for ungdom i nord - helt i tråd med Sp's politikk for å ta hele Norge i bruk, avslutter Senterpartiets næringspolitiske talskvinne.