Sp jubler over utsatt flyseteavgift

Sist endret: 27.09.2020
Den mye omtalte og diskuterte flyseteavgiften til regjeringen utsettes. I første omgang til 1. juni. Det får Geir Pollestad, stortingsrepresentant for Senterpartiet og leder av næringskomiteen på Stortinget, til å juble.

- Dette er en viktig delseier. Senterpartiet har kjempet beinhardt mot denne avgiften som ble til en sen nattetime når regjering og støttepartier manglet penger i budsjettet, sier Pollestad.
Pollestad mener at avgiften viser seg å ha ingen miljøeffekt, at den er distriktsfiendtlig og får store konsekvenser for næringsliv og arbeidsplasser. I tillegg til det har konkurransetilsynet og ESA har sagt den er konkurransevridende.

Flere av aktørene i luftfarten har signalisert at mange ruter vil bli redusert eller lagt ned om denne avgiften blir innført.

- Senterpartiet har hele veien vært sterkt kritisk til denne avgiften og deler NHO-leder Kristin Skogen Lunds bekymring for at tusenvis av arbeidsplasser kan forsvinne, sier Pollestad.

- Det at denne avgiften nå blir utsatt skulle bare mangle. Den skulle blitt avvist med det samme den kom på bordet under forhandlingene. Nå virker det heldigvis til at Siv Jensen har skjønt at avgiften er en dårlig ide og jeg håper hun bruker tiden frem til sommeren på å lande på at denne avgiften må legges i skuffen for godt, avslutter Pollestad.