Sp-kvinner feirer dagen - 100 år med kvinners stemmerett

Sist endret: 27.09.2020
Senterpartiet kan få historisk høy kvinneandel i stortingsgruppa. ? Det er en god markering 100 år etter norske kvinner fikk stemmerett, sier partileder Liv Signe Navarsete.

Åtte av de elleve fylkene som har Sp-representanter på Stortinget i dag, stiller med kvinnelige førstekandidater til stortingsvalget til høsten. Hvis Senterpartiet får samme mandatfordeling etter 9. september, vil nærmere 80 prosent av partiets representanter på Stortinget være kvinner.
-    Dette er stas. Senterpartiet har over tid jobbet godt med rekruttering av kvinner, og det gir resultater nå. Hvert fylke har nominert for seg, uten press fra ledere, og fylkene har selv valgt å nominere kvinner på topp, sier partileder Liv Signe Navarsete.
Senterpartiet har lang tradisjon med sterke kvinner i viktige samfunnsposisjoner. Henriette Schønberg Ehrken ble nominert på Hedmark Bondepartis stortingsliste allerede i 1924, men det gikk nærmere 40 år før partiet fikk sin første kvinnelige stortingsrepresentant på fast plass. Det var budeie, lærervikar og husmor Karen Grønn-Hagen som kom inn i 1955. Hun var landets første kvinnelige statsråd i en borgerlig regjering og landets fjerde kvinnelige statsråd.
-    Vi har mange kvinner det er verdt å være stolt av. Det er spesielt hyggelig at partiets første kvinnelige partileder, Anne Enger, nylig ble kåret til en av landets viktigste kvinner gjennom disse 100 årene, sier Navarsete.