Sp: Regjeringen må stå opp for norske interesser

Sist endret: 27.09.2020
Norges forhandlinger med EU om landbruksvarer er i gang. Forhandlingene var tema for Senterpartiet i dagens spørretime i Stortinget.

–   Tidligere Høyre-statsråd Vidar Helgesen dro til EU for å unnskylde for at Senterpartiet og den rødgrønne i 2012 sørget for forbedringer i tollvernet for norsk mat og dermed sikret rammevilkårene til nesten hundre tusen norske arbeidsplasser. Vil du videreføre denne defensive linjen fra din forgjenger eller vil du sørge for å forbedre forholdene for norsk landbruk og norsk næringsmiddelindustri, spurte Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum Europaminister Elisabeth Aspaker.

Senterpartileder Vedum var landbruks- og matminister da den rødgrønne regjeringen i 2012 innførte prosenttoll på noen utvalgte landbruksprodukter.

-  Da jeg som landbruks- og matminister forsvarte forbedringer i det norske tollvernet opplevde jeg kritikken som sterkere fra Høyre enn fra EU. Nestleder i Høyre, Jan Tore Sanner, sa blant annet «Forståelig sterke reaksjoner fra Europa mot de nye norske tollmurene. De blir borte med ny regjering» og  Høyreleder Erna Solberg sa om tollendringene at «De tas som et veldig negativt signal». Opplever du som forhandlingsleder mot EU et indre press i regjeringen om å gi mest mulig i forhandlingene og å flagge ut flest mulig arbeidsplasser, fulgte Vedum opp.

Vedum var ikke fornøyd med svarene han fikk fra Europaminister Elisabeth Aspaker.

- Høyre- og Frp-regjeringen har konsekvent over mange år snakket norsk landbruk og arbeidsplassene i norsk næringsmiddelindustri ned. De har krevd gang på gang at vi skal fjerne norsk toll og dermed flagge ut norske arbeidsplasser til Europa. Dette har selvfølgelig motpartene våre i EU merket seg og jeg er redd at dette vil bli brukt mot en Høyre-statsråd som skal lede forhandlinger i Brussel. Høyre har gjort seg veldig sårbare i forhandlinger med EU ved å snakke ned norsk landbruk og det norske tollregimet over flere år. Det bekymrer meg som er opptatt av rammevilkårene til norsk landbruk og næringsmiddelindustri, avslutter Vedum.

For mer informasjon og flere kommentarer kan politisk rådgiver Anne Marie Aanerud (95788336) kontaktes.