Sp til kamp for jegere og skyttere

Sist endret: 27.09.2020
- Det er forståelig at norske jegere og skyttere reagerer med vantro på de foreslåtte endringene i EUs våpendirektiv. Dette er ikke aktuelt å godta for oss i Senterpartiet, sier justispolitisk talskvinne Jenny Klinge.

- Det er forståelig at norske jegere og skyttere reagerer med vantro på de foreslåtte endringene i EUs våpendirektiv. Dersom forslaget blir vedtatt i sin nåværende form, vil det ramme lovlydige jeger- og skyttermiljø i Norge hardt. Dette er ikke aktuelt å godta for oss i Senterpartiet, vi vil avvise EUs forslag til nytt våpendirektiv, sier justispolitisk talskvinne i Senterpartiet Jenny Klinge.

Vil ramme lovlydige hardt

- I en urolig tid med terrorhandlinger i flere europeiske land, er det fornuftig å gjøre tiltak som forebygger terrorhandlinger. Men foreslåtte innstrammingene vil ikke være målrettede innstramminger som rammer potensielle terrorister og kriminelle. I stedet vil de ramme lovlydige jegere og konkurranseskyttere, sier Klinge.

Har streng lov i Norge

- Vi har allerede en streng våpenlov i Norge, og vi må huske at de aller fleste våpeneiere i Norge har fått løyve av politiet og driver med jakt eller konkurranseskyting. Dette er aktiviteter som har lange og gode tradisjoner, og skyttermiljøet er et fint miljø både for voksne og ungdom. Vi kan ikke godta endringer som i praksis vil innebære et forbud mot nesten alle typer halvautomatiske våpen, sier Klinge.

Skyting er også idrett

- Dette vil for eksempel sette en stopper for all pistolskyting i Norge, fordi en pistol per definisjon er et halvautomatisk våpen. Pistolskyting er også en olympisk gren som drives av Norges Idrettsforbund. De norske landslagene i skyting hevder seg meget godt i internasjonale konkurranser, sier Jenny Klinge.

Ny våpenlov i år

Også i Finland og Sverige har forslaget om å forby helautomatiske og visse halvautomatiske våpen vakt reaksjoner. Temaet vil bli berørt i forslaget til ny våpenlov som regjeringen legger fram i løpet av året, ifølge Justisdepartementet, melder NTB.

Sp er støttespiller til norske jegere og skyttere

- Senterpartiet er og vil alltid være en sterk støttespiller til norske jegere og skyttere. Dersom  våpenlovgivningen skal endres, må dette avgjøres av norske politikere som kjenner til norske forhold. Hvis forslagene til endringer i EUs våpendirektiv blir vedtatt i tråd med Kommisjonens forslag, mener jeg bestemt at Norge må legge ned veto. Vi kan ikke sitte stille og se at lovlydige våpeneiere blir rammet slik det nå kan ligge an til, sier justispolitisk talskvinne i Senterpartiet Jenny Klinge.