Sp-toppmøte på Island

Sist endret: 27.09.2020
Nestleder i Sp Ola Borten Moe besøkte 9. september Island og den islandske statsminister Gunlaugsson (Sp). - Det var god stemning og et godt møte mellom det norske Senterpartiet og det islandske. Vi har stor nytte av å samtale med våre søsterpartier, sier Ola Borten Moe.

Ola Borten Moe besøkte Island 9. september. Borten Moe var invitert av Islandsbanki til å innlede på en konferanse om kraftutveksling og el-markeder.

Borten Moe benyttet anledningen til å  besøke den islandske statsministeren Sigurdur David Gunlaugsson, som også er partileder i Sps søsterparti Framsoknarflokkurin.

Ved valget i fjor gjorde det islandske senterpartiet et svært godt valg og kom i regjering sammen med Selvstendighetspartiet, det islandske Høyre.  Borten Moe og Gunlaugsson diskuterte aktuelle politiske problemstillinger.

Islandsk økonomi gjør det stadig bedre, og under senterpartiets styre opplever landet nå økonomisk vekst, redusert arbeidsledighet, lavere rente og lav inflasjon. Viktige årsaker til at Island kommer seg så raskt etter krisen er at landet står utenfor EU og euroen, rike naturressurser og en arbeidsvillig befolkning.

Den islandske regjeringen har trukket landets EU-søknad.