Sp vant ikke frem med sykehusforslag

Sist endret: 27.09.2020
17/6 var det debatt rundt Senterpartiets representantforslag om at vesentlige endringer ved sykehusene skulle behandles av Stortinget. I tillegg til de opprinnelige forslagene, kom det er forslag fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti om at det skulle tas en ny vurdering når det gjaldt sykehusene ved Rjukan og Kragerø. Under debatten i salen kom det frem at Arbeiderpartiet og KrF sammen med regjeringspartiene ikke vil redde de nevnte sykehusene eller sørge for politisk behandling av endringer i akutt- og fødetilbud ved lokalsykehusene.

– Dette er en trist dag, i dag kommer KrF, AP og regjeringspartiene til å svikte lokalbefolkningen i Rjukan og Kragerø, samt legge veien klar for ytterlige sentralisering av lokalsykehus rundt om i landet, sier Kjersti Toppe (SP), 1.nestleder i Helse- og omsorgskomiteen.

I utgangspunktet var det SP, SV, og KrF som stod samlet i innstillingen, men KrF snudde dagen før saken skulle i Stortinget.

– Det har lenge vært klart at Arbeiderpartiet og regjeringspartiene ikke vil redde lokalsykehusene, men at KrF skulle bli med på laget kom som en overraskelse. Olaug Bollestad (KrF) sa i debatten i dag at hun trodde endringene hvor akuttilbudet flyttes fra Rjukan til Skien ville gi et bedre tilbud, dette er jeg uenig i og jeg tror innbyggerne gjennomskuer KrF i denne saken, fortsetter Kjersti Toppe.

Det pågikk forhandlinger til sent på kvelden dagen før debatten, men dessverre var det liten vilje fra AP og KrF til å lage flertall for et forslag som kunne redde Rjukan og Kragerø.

Senterpartiet er nå bekymret for at dette er starten på en massiv sentralisering av lokalsykehus rundt om i landet, på manglende grunnlag. Det har underveis i saken kommet frem at det kan sås tvil til hvor vidt kriteriene som ble lagt til grunn for nedleggelse i Telemark var reelle eller bare en måte å skyve ansvaret på.

– Jeg synes ikke Statsråd Høie og regjeringspartiene tar dette nok på alvor. Det var god grunn til å ta en ny gjennomgang av saken, ikke minst da vi ser reaksjonene i fagmiljøet lokalt og fra befolkningen som vi senest så i går foran Stortinget, poengterer Kjersti Toppe.

– Til tross for vedtaket som gjøres i dag skal ikke vi gi oss. Vi vil følge med videre, og skal passe på Høie som en vaktbikkje for å sikre god lokal helseberedskap i fortsettelsen, avslutter Toppe.

---

Pressebilde: https://www.flickr.com/photos/senterpartiet/sets/72157624383864508/

For kontakt:
Kjersti Toppe – 40286286