Sp vil at Stortinget skal rydde opp i saken om studiesentrene

Sist endret: 27.09.2020 #Troms
Senterpartiet vil at Stortinget skal rydde opp i saken om studiesentrene etter at regjeringen i statsbudsjettet har foreslått å fjerne støtten.

-       I vårt alternative statsbudsjett foreslår vi derfor å legge inn midler til Studiesenteret.no og Studiesenteret Finnsnes, og vi forventer å få flertall for dette i Stortinget, sier Anne Tingelstad Wøien, Senterpartiets 2. nestleder i Stortingets Kirke-, undervisnings og forskningskomite.

-       Kompetanse er næringslivets viktigste konkurransefortrinn, og studiesentrene er en sentral aktør for utdanning og videre vekstkraft i de områdene der de er lokalisert.  Det er derfor helt uforståelig at regjeringen vil fjerne studiesentrene, sier Wøien.

Troms Senterparti, med fylkesleder Irene Lange Nordahl i spissen, har tatt opp saken med stortingsgruppa til Senterpartiet.

-       Studiesentre som studiesenteret.no og Studiesenteret Finnsnes er helt avgjørende for at de som har familie og jobb, og som derfor ikke kan flytte til en by med høgskole eller universitet, skal få mulighet til å ta høyere utdanning. Senterpartiet forventer derfor at studiesentrene får sin plass i den fremtidige strukturen for høyere utdanning, sier Irene Lange Nordahl, fylkesleder i Troms Senterparti.