- Sp vil ha id-kontroll på grensen

Sist endret: 27.09.2020
Sverige har i dag bestemt seg for å innføre id-kontroll på tog og buss, i tillegg til på ferge som de allerede har innført kontroll på. Senterpartiet vil at Norge skal innføre det samme, sier Jenny Klinge.

-    I Senterpartiets alternative statsbudsjett, som ble fremmet i forrige uke, tok partiet til orde for en forsterket grensekontroll og satte av 200 millioner kroner til dette formålet. Vi mener det er avgjørende å ha bedre kontroll på hvem som kommer inn i landet vårt, både for å forhindre at ettersøkte kriminelle og terrorister reiser fritt og ukontrollert hit, og for å forhindre at tilstrømmingen til landet vårt blir større enn vi klarer å handtere, sier justispolitisk talskvinne i Senterpartiet, Jenny Klinge.

Klinge peker på at det er en stadig økende tilstrømming av personer som ønsker opphold i Europa, også til Norden og Norge.

-    Et lands suverenitet er avhengig av at man har kontroll med grensene. Schengen-avtalen, som Norge er en del av, og som innebærer passfrihet mellom landene i Schengen, forutsetter at yttergrensekontrollen i Schengen-området fungerer. Det gjør den ikke. Sverige har nå sett seg nødt til å innføre id-kontroll på tog, buss og ferge, forteller Klinge.

-    Nå må vi gjøre det samme. Dette handler om å finne praktiske og fornuftige tiltak for å få bedre kontroll i en uoversiktlig og uforutsigbar situasjon, avslutter Klinge.