Sp vil modernisere eldrepolitikken

Sist endret: 27.09.2020
Senterpartiet legger inn et nytt kapittel om eldreomsorg i partiprogrammet. Partiet foreslår blant annet lønn for å stelle syke eldre og barn.
Eldreomsorgen blir en av partiets tre viktigste saker før høstens stortingsvalg, skriver Aftenposten.

Hovedinnholdet i det partiet har kalt en modernisering av eldrepolitikken inneholder flere forslag, blant annet fri lønn for å utføre omsorgsoppgaver for nærstående eldre. Partiet vil gradvis fase inn en ordning tilsvarende den for stell og pass av syke barn. Man kan i dag ta ut inntil ti dager fri for å passe syke eldre, men uten lønn.

Partiet vil ha en forbedret ordning med omsorgslønn, eldre over 75 bør få tilbud om en forebyggende kartleggingssamtale, demente skal få et lovfestet dagtilbud, og man skal ha faste pleiere og medbestemmelse over innholdet i eldreomsorgen.

– Dette er en ny og modernisert eldrepolitikk: Før har vi hatt fokus på syke eldre og tenkt på eldre som en svak gruppe, men det er feil. Skal vi holde oss lenger friske, må vi legge om politikken. Nå skal vi ha helhetlig politikk også for eldre. Også de skal behandles som individer, sier Sp-leder Liv Signe Navarsete til Aftenposten.

Partiprogrammet skal vedtas på Sps landsmøte kommende helg, melder NTB.