Sp vil trene hele Heimevernet hvert år

Sist endret: 27.09.2020
Senterpartiet feiret lørdag sitt 95-årsjubileum på Stiklestad og markerte det med å understreke betydningen av norsk NATO-medlemskap og et sterkt nasjonalt forsvar.

HV har alltid stått Senterpartiet nær og representerer en svært kostnadseffektiv og betydelig tilstedeværelse over hele landet. HV må sikres midler til å trene hele HV-styrken på 45 000 soldater hvert år, sier Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum.

Denne prioriteringen av HV vil kreve økninger i forsvarsbudsjettet. I tillegg ønsker Senterpartiet bedre opplæring av HV-styrkene. Rask mobilisering er en viktig faktor i en kritisk fase. Derfor vil Senterpartiet ha mer desentralisert lagring av materiell slik at man sikrer at HV kan ha en rask mobiliseringsevne.

I anledning feiringen av Senterpartiets 95-årsjubileum besøkte partitoppene det amerikanske forhåndslageret i Trøndelag.

Den sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa er blitt forverret i løpet av det siste året og situasjonen er nå på sitt mest alvorlige siden den kalde krigen. I denne situasjonen er det svært viktig at Norge bygger opp sitt forsvar, sier partileder Trygve Slagsvold Vedum.

Senterpartiet har tatt til orde for å øke det norske forsvarsbudsjettet til at vi investerer 2 prosent av vårt brutto nasjonalprodukt, slik målet for NATO-land er. I 2013 brukte Norge 1,4 prosent av sitt brutto nasjonalprodukt på Forsvaret, viser tall fra NATO. Senterpartiet ønsker å satse mer på Forsvaret blant annet ved å styrke forholdet til USA ytterligere.

Forhåndslageret i Trøndelag er en svært viktig strategisk kapasitet for det norske forsvaret, som vi må tilrettelegge for å sikre for framtida og videreutvikle. I en sikkerhetspolitisk krevende tid er det avgjørende for Norge å videreutvikle alliansen med USA. En av måtene vi kan og bør gjøre dette på er å være i tett dialog med amerikanerne om hvordan vi best videreutvikler forhåndslageret, avslutter Vedum.