STEM PÅ SKOLEMAT

Sist endret: 27.09.2020 #Vestfold
- Dette valget handler om vi skal ha skolemat i Norge eller ikke, skriver stortingskandidat Kathrine Kleveland.

Skolemat til alle gir like muligheter, økt trivsel, økt læring og bedre helse på kort og lang sikt. 6 av 10 nordmenn er klare og ønsker skolemat i følge en meningsmåling fra Infact. Faktisk er også 6 av 10 Høyrefolk klare for skolemat, på tross av markant motstand sentralt i Høyre, der de også vil kaste skolefrukten ut. Flertallet av lokalpolitikere ønsker også skolemat.

Med et regjeringsskifte er skolemat helt i det blå, mens med en fortsatt rødgrønn regjering er skolemat et felles mål. Senterparti har innføring av skolemat i programmet, det har SV også, og med en positiv helseminister Støre, er innføring av skolemat et klart mål for neste stortingsperiode.

Innføring av sunn og god skolemat til alle vil gi bedre tid til å spise, bordfellesskap og matglede. Skolemat vil være enkleste måte å få til en kostholdsendring i Norge, det må bli vår nye helsereform! Ut over det viser erfaring fra utallige prøveprosjekt positive gevinster med tanke på trivsel, læring, mindre mobbing og bedre integrering. Elever, lærere og foreldre er fornøyde der de serverer skolemat!

Når rektoren på barneskolen på Tjøme sender brev til foreldre for å advare mot nudler, kaker og sjokokuler i nistene til småskolebarn er det på tide med endringer. På tide at norsk skole hiver matpakka, slik resten av Europa, med unntak av Albania, har gjort.

Det på høy tid med skolemat - også i Norge. Stem på skolemat, stem Senterpartiet!