Stø kurs videre i Svelvik

Sist endret: 27.09.2020 #Vestfold
Hva hjelper det med valgløfter til titalls millioner når pengene ikke finnes, spør ordførerkandidat for Senterpartiet i Svelvik, Inge Høyen i dette debattinnlegget.

Valget nærmer seg med stormskritt. Da er det fristende å slå om seg med dyre valgløfter for om mulig å lokke til seg velgere. Men hva hjelper det med valgløfter til titalls millioner når pengene ikke finnes ?

I Svelvik har vi gjennomlevd krisetilstander i kommuneøkonomien. Det har vært tvingende nødvendig å gjennomføre krevende kutt- og omstillingstiltak for å få kontroll med en økonomi i «fritt fall».

Nå begynner vi å se resultater av denne snuoperasjonen. I Kostra-systemet har Svelvik klatret fra et bunnivå på 406. plass i 2013 til 266. plass i 2015. Men fortsatt er det langt fram. Det vil gå minst tre år til før vi i beste fall har maktet å dekke inn det totale «underskuddet» vil har opparbeidet i tidligere år! Vi kan like eller mislike at det er slik, men vi kan ikke omskrive virkeligheten.

Jeg tror ikke det er mange som ønsker seg tilbake til de tilstander vi nå har lagt bak oss, som var preget av krevende kostnadskutt eller eventuelt økning av eiendomsskatten. Derfor handler dette valget først og fremst om å sikre en bærekraftig økonomi i Svelvik i neste periode i tråd med de føringer som alt er lagt. Ikke minst handler det om å sikre arbeidsro og forutsigbarhet både innen skole-, pleie- og omsorgstjenestene våre.

Det er lagt et godt grunnlag for å klare dette gjennom det arbeid som er nedlagt både av politisk ledelse og i særlig grad administrasjonen med rådmann Gro Herheim i spissen. Selv om det er aldri så kjedelig og lite spenstig, er derfor parolen ved dette valget: « Stø kurs videre!»

Inge Høyen, ordførerkandidat, Senterpartiet