Store kommuner, bedre enn hva?

Sist endret: 27.09.2020
De siste ukene har jeg vært i møter og samlinger med politikere, embetsverk og andre involverte, om kommunesammenslåinger.

Det tegnes kart og det diskuteres adminstrasjonssenter, regnes på antall innbyggere og det spekuleres høyt og lavt. Ja, vi har fått denne reformen tredd ned over oss fra den blå-blå regjeringa. Det SKAL slås sammen, det skal bli store kommuner, men kjære alle sammen, hva skal vi oppnå med det? Hva blir bedre?

Jeg er ikke imot sammenslåinger, det er flott om kommuner ser gevinst i det og gjør det fordi de mener det blir bedre. Men hvorfor skal man over hele landet tvinges til å slå sammen kommunene til store kommuner? Mye av det gode demokratiet i Norge er fordi folk har nærhet til de som bestemmer, der de bor og det er også bedre for beslutningstakerne og være nær de som skal ha offentlige tjenester og tilbud, vite hvor skoen trykker og være tilgjengelige.

Selvfølgelig skal kommuner som selv ønsker det, gå i dialog med nabokommunene, men hvorfor skal kommuner slik som feks Skaun tvinges til å slå seg sammen med en annen kommune, når folk sier de er fornlyde med å bo i Skaun, fornøyde med de tilbudene de får og det miljøet og frivilligheten som oppstår der det offentlige og innbyggerne jobber tett sammen?

Nå ser det ut til at de blå-blå tvinger dette gjennom, dessverre, men kan noen gi meg noen gode grunner for at store kommuner blir bedre? Bedre enn hva? Og kom ikke med ordet robust!

Gunn Iversen Stokke

Senterpartiet i Sør-Trøndelag