Store linjer i Arendal

Sist endret: 27.09.2020
Årets Arendalsuka trakk mange av de store linjene for hva som vil være aktuelt i valgkampen. Kommunereform, lokalsykehus og folkestyret var blant temaene som var oppe. Her er en oppsummering av Senterpartiets deltakelse i politiske debatter og samtaler 16.-18. august.

16. august

Sentralstyremedlem Kathrine Kleveland var søndag kveld med i en debatt i regi av Pøbelprosjektet, og snakket om vår skolepolitikk og om frafallsproblematikken i videregående skole. Kleveland snakket varmt om vekslingsmodellen, en modell hvor skoleungdom kan dele opp skolehverdagen slik at noen dager er de ute i bedrift og noen dager får de teoriopplæring på skolen. Senterpartiet har vært pådriver for en mer praktisk skole, undersøkelser viser at tiltak som for eksempel arbeidslivsfag i ungdomskolen øker trivsel og deltakelse på skolen.

17. august

Mandag var en spesielt hektisk debattdag i Arendal for Senterpartiets del. På et tidspunkt var hele fire debattanter i ilden. Først ut parlamentarisk leder Marit Arnstad i debatt om kommunereformen med blant annet kommunalminister Jan Tore Sanner og Arbeiderpartiets Helga Pedersen. Arnstad var tydelig i sin tale og kom godt ut av debatten

– Senterpartiet er og har alltid vært garantist for frivillighet i spørsmål om kommunesammenslåinger, og vi er kritiske til Sanners tidsplan som både er urealistisk og virkelighetsfjern.

Geir Pollestad, stortingsrepresentant og leder i Stortingets næringskomité, debatterte jordvern og landbruk sammen med representanter fra Høyre, KrF, Ap og Venstre hos Felleskjøpet og Norges Bondelag. Pollestad markerte seg som kunnskapsrik og viste klart Senterpartiets landbrukspolitikk som relevant og fornuftig. Samtidig var også Kjersti Toppe i debatt om helse, mens Janne Skjelmo Nordås diskuterte framtida for den norske jernbanen.

På kvelden var det naturlig nok partilederdebatten som opptok oppmerksomheten. Første tema var den økende arbeidsledigheten, og partileder Trygve Slagsvold Vedum var klar i sin tale om hva Senterpartiet ser på som et fornuftig tiltak:

– Offentlig sektor må kjøpe mer norsk og bygge norsk industri basert på naturressursene våre for å sikre arbeidsplasser.

Til tross for at Senterpartiet ikke fikk delta i temadebattene om kommunesammenslåing og søndagsåpne butikker, betyr det mye at dette er temaer som blir satt på dagsorden før lokalvalget. Som vist tidligere på dagen, er Senterpartiet sitt syn på kommunesammenslåing krystallklart. Det skal fullt og helt være opp til kommunene å avgjøre om de vil slå seg sammen med noen av naboene. Forkjemperne for kommunereformen har dessverre vært særdeles uklare både når det gjelder prosessen og målet med reformen, men Arbeiderpartiet kom med ei viktig avklaring da Jonas Gahr Støre bekreftet at de ikke så bort ifra å ty til tvang i saker der enkeltkommuner motsetter seg sammenslåing.

18. august

Tirsdag var det duket for siste dag av Arendalsuka og helsepolitisk talskvinne Kjersti Toppe deltok i den store helsedebatten sammen med blant andre Mads Gilbert og Bent Høie. Senterpartiets innsats for lokalsykehus gikk ikke upåaktet hen i salen og Kjersti høstet stor applaus når hun argumenterte for stedlig ledelse av lokalsykehusene i Arendal og Flekkefjord, og forklarte hva som vil skje dersom man fjerner viktige fagkompetanse fra lokalsykehusene:

- Det som kommer til å skje er at kvaliteten kommer til å bli så svekket at sykehuset ikke vil fungere som et sykehus.

Dagen ble avsluttet med Kommunalpolitisk Toppmøte, hvor lokalpolitikere som var valgt ut av partiene selv fikk diskutere saker som berører lokalvalget. Bjørn Arild Gram, ordfører i Steinkjer, var Senterpartiets utvalgte og gjorde en god og saklig figur. Han påpekte at det er ikke bare i NRK, TV2, VG og Dagbladet den politiske debatten skjer –lokale medier spiller en viktig rolle i lokalvalg.

Alt i alt kan de siste dagene på Arendalsuka oppsummeres som gode for Senterpartiet, vi fikk vist våre gode debattanter, både lokalpolitkere og stortingsrepresentanter. For de som ønsker å se debattene kan man følge denne linken (sett inn link) og bli inspirert av Senterpartiet!