Stortingets presidentskap nekter å gripe inn

Sist endret: 27.09.2020
I Stortinget i dag advarte Senterpartiets leder sterkt mot regjeringens forslag om suverenitetsoverføring til EUs finanstilsyn og hasteavgivelse av norsk suverenitet.

- Grunnloven slår ettertrykkelig fast at Norge ikke kan avgi suverenitet til en organisasjon Norge ikke er medlem av. Derfor er det uholdbart at Stortinget nå hastebehandler regjeringens forslag om å avgi suverenitet til EUs finanstilsyn. Blant andre jusprofessor Eivind Smith har slått fast at det regjeringen foreslår er en omgåelse av grunnloven, forteller Vedum.

Vedum advarte sterkt mot hastebehandlingen som regjeringen foreslår.

- Å avgi norsk suverenitet er noe av det aller mest alvorlige norske folkevalgte kan gjøre. Vi som Storting kan ikke bruke mindre tid på dette enn vi bruker på behandlingen av et veikryss, sier Vedum.

Vedum er skuffet over at presidentskapet ikke vil utsette Stortingets behandling av saken.

- Presidentskapet har et overordnet ansvar for at sakene blir ordentlig belyst og at nødvendige motforestillinger skal komme frem. Det har stadig dukket opp nye momenter i denne saken. Senest denne uken gjorde Høyres statssekretær i finansdepartementet det klart at Norge ikke vil ha samme mulighet til å innføre så strenge reguleringer som vi ønsker fra norsk side blant annet innenfor kapitalkrav til banker og for innskuddsgarantier, som følge av suverenitetsoverføringen til EU, forteller Vedum.

- Senest i går advarte finansreguleringseksperten Kenneth Harr mot at nordmenn burde være bekymret, siden det er en veldig omfattende pakke regjeringen her foreslår å gjøre Norge en del av, forklarer Vedum.