Svært dårlig tilbud fra Listhaug

Sist endret: 27.09.2020
Staten la i dag frem et tilbud til jordbruket på 150 millioner. Jordbruket hadde krevd 1 500 millioner. - Dette er et tilbud som ikke gir grunnlag for økt norsk matproduksjon og et landbruk i hele landet, slår Næringskomiteens leder, Geir Pollestad fra Sp fast.

- Statsråden har brukt et halvt år på å snakke fint om norsk landbruk. Dagens tilbud viser at dette kun har vært nettopp snakk, og at statsråd Listhaug både mangler evne og vilje til å satse på norsk matproduksjon, sier Pollestad.

- Senterpartiet omtalte jordbrukets krav som moderat og godt egnet til å nå målet om økt matproduksjon og et landbruk i hele landet. Det burde også statens tilbud gjenspeile. Jeg registrerer at tilbudet er bare en tiendedel av bøndenes krav. Men det aller verste er de strukturelle grepene som det legger opp til. Jeg tror ikke nordmenn ønsker et industrilandbruk,  sier Pollestad.

- Dette er en oppskrift på en overgang fra et familielandbruk til et industrilandbruk. Landbruket slik vi kjenner det i dag vil ikke bestå, seier næringskomiteens leder, Geir Pollestad.