Svar til leder i Ap Hjartdal Helle Gjerde

Sist endret: 27.09.2020 #Telemark
Takker for kommentaren på mitt innlegg, Leder i Ap, Helle Gjerde. Vil kommentere noen av disse. ?Uaktuelle spørsmål? for Sp er forandring i skolestrukturen, Sp gikk i mot denne debatten. Når Ap ville ha denne,krevde Sp en åpnere debatt der flere enn politikere skulle få uttale seg. Det gikk Helle Gjerde og Ap i mot.

Ap må dessuten definere hva de mener med å beholde nåværende Skolestruktur og hvor lenge de vil beholde denne? Og grunnen til at debatten kom i stand i Ap var pga store motsetninger i partiet om emnet.

Når det gjelder satsing for fremtiden, så ser ikke vi i Sp på dette med å legge ned tilbudene i deler av bygdene som fremtidsrettet, særlig nå når ting begynner å skje i Hjartdal.Fremtidsretting er å se utenfor seg selv, bygge allianser og skape arbeidsplasser som danner grunnlag for bosetting. To ting er avgjørende for attraksjon som bosted, 1. arbeid å gå til, og 2. et sted å bo. For barnefamilier kommer gjerne et par ting til, som barnehage og skoletilbud..

Sauland er sentrum i bygda og tilbudet der er viktig, som en kostnadsanalyse av oppussing,

visa en eventuell ny skole et annet sted pga plassmangel. men hvor var kampviljen til Ap for å beholde tannlegen i Sauland? Dere viser lite vilje til å prøve å bevare de tilbudene som finnes. Viljen til å satse på Hjartdalsbygda som turistmål for fremtiden?, Når det ligger en stor pott penger fra vegvesenet der? Utvikling av Fossen området, Saulands perle, Ap må se muligheten for å skaffe inntekter slik at de eventuelt, kan realisere storprosjektene sine.

Valgresultatet viste sitt, men hvorvidt velgerne i Hjartdal fikk det de forventet, ja det er spørsmålet det kommende valg vil vise.

Når det gjelder skolebygg, så er ikke det noe unikt for Hjartdal, med dårlig bygningsmasse.

Dette er et problem over hele landet. Det er satsa mange millioner på skolene i Hjartdal, mest i Sauland, og vedlikehold vil det alltid være. Og Ap leder Gjerde glemmer visst også at Sauland har fått ny barnehage til 20 millioner? Men bygninger til tross, nærhet, trivsel og kvalitet i skolen, vil nå alltid være de viktigste argument, for å opprettholde skolene i alle 3 bygdene som i dag for Sp.