Tar oppgjør med Disney-syn på landbruk

Sist endret: 27.09.2020
Sp-nestleder Ola Borten Moe mener at dersom pelsdyrnæringen legges ned, så vil dyrevernerne ta kyllingene hans i neste omgang, skriver VG.

Omgitt av nær 30.000 kyllinger i sitt eget nybygde kyllingfjøs på Leinstrand utenfor Trondheim, sier Sp-statsråden at han frykter for sine relativt frittgående fjærkre, dersom dyrevernere og SV lykkes i å få lagt ned pelsdyrnæringen, skriver VG.

- Fenomenet med motstand mot pelsdyr vil ikke slutte der. Min spådom er at gris, kylling, egg og kalkun er neste ut. Noen har gått løs på kylling og mener at det er en fæl og uforsvarlig måte å produsere mat på, sier Borten Moe til VG og konkluderer med at gir du dyrevernere lillefingeren, så tar de hele hånden:

- Pelsdyrnæringen er siste skanse. Dersom du først aksepterer at en type dyrehold ikke er forsvarlig, da har du passert en grense, sier Borten Moe til VG.

I pelsdyrfjøset til Borten Moes, nabo Odd N. Haugrønning, advarer Borten Moe mot at dersom man legger ned pelsdyrnæringen, så er det begynnelsen på et større angrep på norsk husdyrhold.

- Utredningen av pelsdyr er følelsesbasert argumentasjon. Jeg tror dette egentlig handler om et samfunn der avstanden fra kjøleskapet til der maten lages, er større enn noen gang. Og der folks forhold til dyr i stadig større grad defineres av Walt Disney, og ikke norsk virkelighet, sier Borten Moe.

Han mener at dersom man først har akseptert at det er forsvarlig at folk driver husdyrhold for å tjene penger på dyr, så må også pelsdyrnæringen aksepteres.

- Det er noen etiske slalåmporter som må gjøres unna: Er det forsvarlig å holde dyr slik at folk kan tjene penger på dem og spise dem? Noen mener jo ikke det. Men jeg tror det er forsvarlig, og det tror jeg flertallet av det norske folk også synes. Og har man først aksepter det, så er det ikke mer forsvarlig å lage egg og melk, enn det er å lage pels, sier Borten Moe til VG.