Telemark har verva flest nye medlemmer blant alle fylkeslaga - 97 nye hittil i år!

Sist endret: 27.09.2020 #Telemark
Telemark Senterparti har grunn vil å være stolte over seg sjøl med å være det fylkeslaget som har verva flest medlemmer i vervekampanjen med 97 nye medlemmer.Og blant de lokallaga som peker seg ut er så desidert Tinn og Tokke. I tillegg har også Bamble gjort en kjempejobb. Flere andre lag som Siljan og Seljord peker seg postivt ut. Og en håper dette kan være med på å dra de andre laga med på ei positiv bølge!

Vår eminente leder Trygve har alene vervet 16 stykker. Katrine Kleveland, sentralstyremedlem og fylkesleder i Vestfold Sp, har også vervet 15 nye medlemmer. Andre sentrale og lokale senterpartister har også kastet seg på bølgen og vervet en del medlemmer.

Flere lokallag har gjennomført verveaktiviteter som har gitt resultater. Eidsberg Sp i Østfold kan glede seg over sine 34 nye medlemmer. Time Sp på Jæren, der fleire m. a. fylkesleder i Rogaland Sp Bjarne Undheim har vervet mange, har fått 26 nye medlemmer. Sør-Fron i Oppland har fått 28 nye medlemmer. Men de som har opplevd flest medlemsvekst i løpet av kort tid er uten tvil Tinn Sp i Telemark (se egen sak under). De har fått ca.50 nye medlemmer bare i løpet av noen dager!

Generelt ser vi en positiv utvikling i Senterpartiet hvor vi har økt medlemsmassen. Og partiet har også økt jevnt og sikkert på meningsmålingene i mai og juni. Men vi har fortsatt et stort potensiale, og det er mange tusener vi kan SPørre. Det er fortsatt mulig for flere lokallag å bli med på vervedugnaden og konkurransen.

Eventyret i Tinn:

Trygve «metta» de 3000 på Torvet på Rjukan – starten på et lite politisk og organisatorisk eventyr!

Tinn Senterparti har pr. dato fått ca 50 nye medlemmer – og det bare strømmer inn nye!

Helt siden saken med lokalsykehus kom på dagsorden har Sp vært en klar og konsekvent stemme i denne debatten. Det starta med at vår nye partileder fikk sin debut på Torvet på Rjukan 1. mai og fikk holde en 15 minutters appell for 3000 engasjerte og forbanna personer. Han traff folk hjemme og hans appell blei i ettertid en «snakkis» blant folk i Tinn.Og på ettermiddagen-kveld hadde Trygve møte med  lokale Sp-folk i Austbygde – også det vellykka og viktig for det videre arbeidet. Her deltok også flere sentrale Sp- folk i Telemark Senterparti.

Neste trinn var at Kjersti Toppe og Per Olaf Lundteigen tok turen til Rjukan og besøkte Rjukan Sykehus – et viktig besøk for å bli orienterte og synliggjøre Sp sin interesse for saka. Helseministeren har bl.a ikke besøkt sykehuset før nedlegginga var et faktum i Stortinget.

I tillegg har Kjersti Toppe særlig vært veldig synlig i lokal-og regional media på saken – noe som har vært et viktig grunnlag for det positive som nå skjer i partiorganisasjonen i Tinn!

Siste trinn i denne raketten er den lokale oppfølginga som var et partimøte torsdag den 19.juni der  fylkessekretæren deltok. Det blei da starten på medlemsraset med pr. i dag ca 50 nye medlemmer. Partiet hentet inn mange tidligere medlemmer som enten har ligget i dvale eller vært medlemmer i andre partier. Og så er det annonse om å bli medlem i Sp i lokalavisa RA fredag denne uka. Og Per Olaf Lundteigen dukka opp på et informasjonsmøte på sykehuset tirsdag denne uka og skapte igjen overskrifter.

Siste kapittel i Tinn-soga er at Kjersti Toppe kommer på et besøk i aug-september med både møte med kommuneledelse , besøk og møte på Rjukan Sykehus og grillkveld med alle nye medlemmene – og de gamle i Tinn Sp.

Også fylkesordfører Terje Riis-Johansen skal besøke Tinn etter sommerferien og bli orientert om situasjonen – rett og slett for å lytte.

Varaordfører Halvor Lurås skreiv etter at Trygve Slagsvold Vedum var på Rjukan 1. mai:

«-Og heilt til slutt ein bemerkning ein av journalistane kviskra meg i øyra i går. Eg trur sa han at SP har ein unik sjanse no til å ta røyster både frå Ap og H, for Sp er det einaste partiet som har eit bærekraftig program. En skulle mest tru han var Senterpartist det var han nok ikkje, men kanskje på veg til å bli. Det er vel unødig å si eg var heilt einig med han i det. Men det er eit godt signal til vår nye partileiing om å spela korta våre rett så vil vi ha store sjanser til og lukkast. Det er det også andre som ser. Vi er det einaste Nærmiljøparti som bør appellere til sentrum og utkant samtidig».