Telemark seirer i verdensarvmaraton

Sist endret: 27.09.2020 #Telemark
Forrige uke mottok vi med glede nyheten om at innstillingsrådet i UNESCO sier ja til søknaden om å innlemme den unike industriarven på Rjukan og Notodden på verdensarvlista. Mållinjen på et maraton som startet tilbake i 2007 er nå godt synlig i horisonten. Den passeres når det endelige vedtaket fattes i Bonn i månedsskiftet juni-juli, skriver fylkesordfører Terje Riis-Johansen.

Dette viser at vi får det til i Telemark. Vi bruker historien for å bli attraktive for fremtiden. Verdensarvstatus vil plassere Telemark på verdenskartet. Det vil kunne gi store ringvirkninger for hele fylket vårt. Det vil gjøre oss mer interessant som turistmål, gi enorme muligheter for næringsutvikling og skape arbeidsplasser. Og ikke minst: Gjøre oss til enda mer stolte telemarkinger!

Samtidig er innstillingsrådet en internasjonal faglig anerkjennelse av arbeidet med søknaden som Telemark fylkeskommune har bidratt til, i godt samarbeid med kommunene og Riksantikvaren.

Kultur og turisme skaper verdier

Turistindustrien er den raskest voksende industrien i verden, og kultur er den viktigste drivkraften for turisme i Europa. Tall fra OECD viser at hele 50 % av turismen er kulturmotivert. Og ifølge Innovasjon Norge oppgir nesten 80 % av europeiske turister som kommer til Norge at de har planlagt kulturopplevelser i løpet av Norgesferien.

Kulturnæringen har økt verdiskapingen med 77 % fra 2001 til 2009, og veksten i arbeidsplasser har vært sterkest innen kulturarv, design og kunst. I tillegg bruker nordmenn nesten like mye penger på kultur som på mat og drikke. Det ligger med andre ord åpenbare muligheter i skjæringspunktet mellom kultur og turisme. Den muligheten må vi gripe. Vi må satse.

Røros motiverer

Røros har de siste årene jobbet knallbra med destinasjonsutvikling. De har hvert år en million besøkende og en omsetning knyttet til turisme på rundt 100 mill. kr. Heftige tall for et lite sted langt mindre sentralt plassert enn vårt eget fylke. Flertallet av turister som kommer til Norge sluses inn Oslofjorden. Med korte avstander til flyplass(er) og havn, og med stadig bedre jernbane- og veiforbindelser til – og rundt i – fylket, tenk da hvilke muligheter vi har her i Telemark!

Verdensarv forplikter

Verdensarv forplikter. Det må brukes penger på å holde anleggene i god stand. Telemark fylkeskommune er forberedt på å bruke noe mer penger. Samtidig er dette et nasjonalt prosjekt. Hittil har statlige myndigheter bidratt mye, det tror jeg de vil fortsette med. Jeg opplever samarbeidet med Riksantikvaren som svært godt. Samtidig har Telemark mer enn verdensarv å tilby. Vi har landets flotteste skjærgård, fineste fjellområder og desidert beste vannvei. Ved å lage gode opplevelser, med kvalitet i alle ledd, sikrer vi både at de kommer tilbake og benytter mer av ferien sin i Telemark. Verdensarvstatusen kan bli en katalysator for vekst og utvikling – for hele Telemark.