Telemark Senterparti: Størrelse og grenser til den gode kommunen bestemmes av innbyggere og lokalpolitikere

Sist endret: 27.09.2020 #Telemark
Telemark Senterparti vil ha bedre kommuner. Fordi det er fortsatt mange muligheter til å gi folk gode tjenester og gode steder å bo i dagens Telemarkskommuner. Størrelsen og grensene til den gode kommunen mener vi er bestemt av innbyggerne og lokalpolitikere og ikke av matematiske formler, av ekspertutvalg og statsråder. Senterpartiet ønsker velkommen en debatt om kommunene i Fylket, men det er ikke hvor grensene skal gå, eller hvor mange innbyggere det skal være i dem, som skal avgjøre. Når en ekspertgruppe har kommet til at det bør være minst 15000-20000 innbyggere i en kommune, så tror vi at statsråden i sammen med politikere på alle nivåer må tenke anderledes. Ekspertene har tenkt at det skal være mindre endringer i Finnmark på grunn av avstander vi mener de burde forstått at det samme vil gjelde for store deler av Sør Norge. Kommunalministeren fra Høyre sier de gjør dette for å styrke lokaldemokratiet men vil ikke si hvilke oppgaver som skal ligge til de nye kommunene. Høyre og Frp har alltid vært raskt ute med krav om rettighetslover og statlig styring på en rekke oppgaver som idag er styrt fra kommunene. Senterpartiet vil gjerne ha en gjennomgang av oppgaver til kommunene, fylkeskommunen og staten. Derfor mener vi at statsråden må legge til rette for det. En rekke kommuner i fylket har selv satt igang drøftinger om kommunestrukturen, det er lokalpolitikkens ansvar å gjøre sine tjenester bedre. Derfor har flere også gode samarbeid om ulike tjenester. Vi skal alltid lete etter samarbeidsformer som sikrer at det folkevalgte demokratiet har hånden på rattet. Det er gode muligheter for det i dagens lovverk og kommunesammenslåing er ikke den eneste løsningen, slik regjeringen påstår. Senterpartiet er ikke en prinsipiell motstander av kommunesammenslåing, vi er en prinsipiell tilhenger av Folkestyre og lokaldemokrati. Derfor mener vi at innbyggerne i kommunene skal ha det avgjørende ordet om sin egen kommune.

.