Telen dikter opp krig

Sist endret: 27.09.2020 #Telemark
Jeg må si jeg fikk sjokk når jeg fredag 3.september leste lederen i Lokalavisa mi, Telen. Der haDde jammen nyhetsredaktøren ? en vanligvis svært så grundig og fin fyr ? egenhendig tatt på seg oppgaven med å starte en krig. En krig mellom Heddal og ?byen? i Notodden. En krig som ikke eksisterer, men som nyhetsredaktøren så altfor godt vet at han kan gjøre til en offentlig sannhet om han vil. Og han vil tydeligvis at det skal være tilfelle.
 Se bare hva han skriver under overskriften “Krigen i Notodden”:
“Det er brutt ut en liten krig i Notodden. Krigen mellom “byen” og Heddal”. Den har vel alltid ligget der latent. Nå har den blomstret opp for fullt. “Byen” vil ødelegge for Heddal, blir det sagt”. Da spør jeg meg HVOR blir det sagt? For det blir ikke sagt av noen heddøler jeg har snakket med. Bare av personer som har alt å tjene på å hisse opp en hel “by” til å ta seg selv i forsvar.....
Nyhetsredaktøren fortsetter krigshissingen med å raljere over et folkemøte som støttegruppa for Heddalsskolene arrangerte på onsdag denne uka: “Rene “hallelujastemningen mot “byen”, lyder rapporter fra ikke-heddøler som hadde våget seg inn i løvens hule” skriver Telen.  Hm...jeg var til stede på folkemøtet, og det var rundt 300 andre presoner også. Skulle ønske at nyhetsredaktøren hadde benyttet seg av litt flere kilder enn de han tydeligvis har lent seg på for å underbygge egne mennger i saken. For ikke en eneste gang ble det sagt at “byen” er det man kjemper mot. Men mange ytret at de og andre kjempet FOR skolene sine og bygda si, og at de kjempet MOT de kreftene, de partiene og de enkelmenneskene som har ytret at de vil legge ned HUSK og aldri starte byggingen av barneskole på Vidarvoll.
Og disse partiene og personene man kjemper mot i denne saken er da vitterlig ikke det samme som "byen". Det tror jeg mange av Notoddens innbyggere vil syns er en merkelig og uriktig båssetting. Så lite etterettelig kan ikke en journalist være at man kan slenge ut av seg at når noen for eksempel kritiserer Oslo-ordfører Fabian Stang @så kritiserer de hele Oslo og hele dens befolkning".
At veldig mange Heddøler - OG Notoddinger og folk i Gransherad og Lisleherad -syns det blir for drøyt å nok en gang ta omkamp på skolestrukturen i kommunen sin, og med det legge ned en møsterskole av en helt ny ungdomsskole, betyr jo ikke at de mener at hele Notoddens befolkning er ansvarlig for dette. Snakk om konstruksjon. Særlig når det ikke er tilfellet. Undertegnede og veldig mange andre snakker derrimot mye om at vi mener det er til byens beste at Heddal ikke blir utarmet. Dessuten heier alle Heddøler jeg kjenner på at Sætreskolene skal bli oppjustert asap. Det gjør også alle de politiske partiene som Telen og H og V ikke er enige med i denne saken. Og da blir det faktisk helt hjerteskjærende å lese videre i Telen sin leder at ved å vise engasjement for skolene og bygda si mener Telen at heddølene nekter Notoddens “flere hundre elever og mange titals lærere....arbeidsforhold, innemiljøklima og uteområder som er godkjent og ikke potensielt helsefarlig”. I alle dager!
Det er ikke avklart at Fylkesmannen ikke vil låne penger for utbedringer/ ombygging på Sætre om ikke Notodden spesifikt legger ned HUSK og gjør den om til barneskole. Så å påstå dette er bare ren avskrift av argumentasjonsrekka til de politikerne som har dette som agenda. Og SÅ partiske burde ikke en lokalavis tillate seg å være. Som eneste lokalavis har Telen utrolig mye makt. Derfor har avisa i det siste fått en del påpakning av bla. undertegnede for at de ikke dekker skolesaken objektivt nok i forhold til samfunnsoppdraget sitt. Å svare på den kritikken, og velge å fortsette å forsvare menigsfellens sine, ved å dreie debatten om til en typisk “by mot land”-konflikt, er rett og slett utidig. Og jeg drar det ikke langt folkens, for lederen avslutter faktisk så drøyt som å påstå at heddølene nekter seks- og sjuåringer i sentrum en skole de faktisk ikke risikerer å bli syke i. Om “byens” befolkning ikke skal la seg provosere til krig av slikt skriveri, så vet ikke jeg. Da kan avisa fort lykkes med å få Sætreskolenes FAU-ere og andre som kjemper for disse skolenes situasjon, til å tro at de plutselig kjemper mot Heddal og alle heddøler. Og da har Telen imponert ved å klare å starte den ønskede krigen. Men skuffet tungt ved å bidra til å avspore en sunn diskusjon til noe unødvendig vondt og splittende.