?There is no such thing as a free lunch?

Tirsdag 21. mai satte NRK Sørlandet fokus på all maten som kastes. I en verden med sult er det et paradoks at mat kastes. I et land hvor det altfor ofte klages over høyere matvarepriser er det et annet paradoks at 25 % av maten vi kjøper blir kastet. Må det virkelig være slik?

Vi tjener så godt at maten har blitt for billig. Den har mistet verdi for oss og vi bryr oss ikke om å ta vare på den.  Det er ingen stor utgift å kaste mat og heller kjøpe nytt. Vi tar som regel bedre vare på noe vi har betalt for enn noe som er tilnærmet gratis.

Vi lever også i et overflodssamfunn hvor vi alltid skal ha mat eller annet i reserve. Det er en forventning om å ha et overskudd og få akkurat det vi vil ha når vi vil ha det. Et lite blikk ut i verden viser oss at dette ikke er en normalsituasjon, men i vårt rike land kan vi fortsette trenden med å kaste mat vi bare har for å ha den.

Vi lever nok også av et datohysteri. Respekten for datostempling på maten er stor. Det er klart noe mat har dårlig holdbarhet, men jeg tror mange kaster maten før «best før» datoen er nådd. Økt kunnskap om mat og lagring av mat ville skapt en mer opplyst forbruker. Jeg vet godt at egg kan holde seg i lang tid kjøleskap, at honning har tilnærmet ubegrenset holdbarhet og at et år på kjølig lager for en Edamer bare gjør osten godt.

Kasting av mat er et problem og noe Senterpartiet ønsker mindre av. Vi må senke våre egne luksuskrav, øke prisene på mat og skape mer opplyste forbrukere. Det er på høy tid at vi setter pris på maten vi spiser!

Kåre Gunnar Fløystad

Stortingskandidat Aust-Agder Senterparti